fbpx

DMU – tren baharu KTMB dengan janaan diesel dan teknologi moden

DMU 01

KALI ini kita akan bercerita sedikit sebanyak mengenai tren yang bakal memasuki ‘revenue service’ pada bulan ini iaitu Keretapi Tanah Melayu (KTM) Kelas 61 atau lebih dikenali sebagai Diesel Multiple Unit (DMU).

Kalau dilihat dari segi luaran, DMU ini hampir menyerupai tren Electic Multiple Unit (EMU) milik KTM yang lain cuma bezanya adalah kuasa DMU dijana menggunakan enjin diesel.

Disebabkan itu, tren DMU ini tidak mempunyai pantograph serta tidak memerlukan landasan yang lengkap dengan kemudahan elektrifikasi atau Overhead Catenary Line (OCL).

DMU Kelas 61 ini dihasilkan oleh CRRC Zhuzhou Locomotive (CRRC) pada tahun 2018 hingga 2020 sebanyak 13 unit. Dua set tren pertama dihasilkan di kilang CRRC di Zhuzhou, China manakala baki 11 lagi unit dihasilkan di kilang Batu Gajah, Perak.

DMU ini mempunyai kelajuan maksima 140km/j dan mampu membawa 200 hingga 220 penumpang pada satu-satu masa.

Dengan empat koc atau lebih dikenali sebagai gerabak, DMU ini mempunyai surau, kafe mini dan soket 3-pin di kesemua tempat duduk penumpang.

CRRC memberikan sentuhan teknologi terkini dengan pengenalan sistem signal Wireless Train Tracker menggantikan sistem Automatic Train Protection (ATP) yang sekian lama digunapakai oleh pihak KTM.

Selain itu, ia dilengkapi dengan superkapasitor berasaskan graphene bagi menyimpan kuasa membrek serta pecutan.

Sempena laluan Gemas-Kuala Lipis yang akan mula beroperasi pada minggu hadapan, pihak KTM menawarkan tiket percuma bermula 21 hingga 23 Februari kepada pengguna untuk merasai pengalaman menaiki tren DMU ini.

Dengan menggunakan kod promo ‘JOYRIDEDMU’, orang awam boleh mendapatkan tiket percuma ini secara manual di kaunter KTM sahaja.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved