fbpx

Op Tahun Baharu Cina: JPJ T’ganu keluar 390 saman, sita tiga kereta

Pemilikan lesen kenderaan tanpa melalui prosedur ditetapkan adalah salah di sisi undang-undang. - Foto ihsan Facebook / JPJ Terengganu
Pemilikan lesen kenderaan tanpa melalui prosedur ditetapkan adalah salah di sisi undang-undang. - Foto ihsan Facebook / JPJ Terengganu

JABATAN Pengangkutan Jalan (JPJ) Terengganu mengeluarkan lebih 390 saman sepanjang operasi sempena Tahun Baharu Cina pada 25 Januari sehingga semalam.

Pengarah JPJ Terengganu berkata, pihaknya memeriksa lebih 2,301 kenderaan sepanjang operasi dijalankan.

Jelas Zulkarnain Yasin, antara kesalahan paling banyak dikesan adalah penggunaan cermin gelap (87 kes), lesen kenderaan motor tamat tempoh (98 kes), tiada Lesen Memandu Kompeten (90 kes) dan tiada Lesen Vokasional (33 kes).

“Kita (JPJ) adakan sekatan jalan raya di tiga lokasi iaitu di Jambatan Sultan Mahmud Kuala Terengganu, Kemaman dan Besut. 

“Kita telah keluarkan 117 saman dan menyita tiga kenderaan,” katanya.

Operasi yang tamat semalam turut mengesan tiga individu terlibat dengan penyalahgunaan dadah hasil ujian saringan air kencing oleh Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK).

Sementara itu, 127 anggota pelbagai agensi terlibat dalam operasi bersepadu melibatkan JPJ, Polis Diraja Malaysia, AADK dan Jabatan Alam Sekitar.

Operasi sepanjang musim perayaan kali ini tertumpu di 22 lokasi yang sering berlaku kemalangan di Terengganu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved