fbpx

Bersara F1, Raikkonen kini pengurus pasukan motocross Kawasaki

Kimi Raikkonen antara pelumba Formula Satu (F1) disegani sepanjang zaman. - Foto ihsan Facebook
Kimi Raikkonen antara pelumba Formula Satu (F1) disegani sepanjang zaman. - Foto ihsan Facebook

JANGAN mengaku sebagai peminat sukan Formula Satu (F1) jika anda tidak mengenali nama Kimi Raikkonen.

Bekas pelumba pasukan McLaren ini bukan sahaja mempunyai karakter pelumba prolifik malah, sering memberi saingan sengit di litar.

Terbaharu, RideApart memaklumkan bahawa bekas pelumba asal Findland itu bakal menerajui pasukan motocross Kawasaki MXGP Factory bagi musim 2022.

Perkembangan itu sudah pasti amat mengembirakan peminat sukan permotoran yang masih ‘dahagakan’ sumbangan serta kepakaran Raikkonen.

Raikkonen dalam satu wawancara bersama media mengakui ia adalah peluang besar buat dirinya dan berjanji akan memberikan komitmen penuh buat pasukan.

Foto ihsan Reuters
Kimi Raikkonen beraksi dalam saingan F1. – Foto ihsan Reuters

“Amat gembira kerana Kawasaki memilih kami sebagai pasukan kilang. Saya tahu peluang untuk berjaya adalah lebih besar dengan sokongan terus daripada kilang,” katanya.

Sebelum ini, Raikkonen pernah mewakili beberapa pasukan F1 seperti Sauber, Ferrari dan Lotus.

Terdahulu, Raikkonen diberitakan akan menguruskan pasukan Kawasaki MXGP Factory bersama bekas pelumba MXGP, Antti Pyrhonen.

Tahun ini, pasukan Kawasaki MXGP Factory akan diwakili juara FIM Motorcross 2015 Romain Febvre dan pelumba kelahiran Britain iaitu Ben Watson.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved