fbpx

Institut memandu boleh dikenakan tindakan jika ramai pemandu kemalangan – JPJ

sekolah institut memandu

JABATAN Pengangkutan Jalan (JPJ) akan bertindak membatalkan permit institut memandu dan menarik balik sijil tenaga pengajar yang mempunyai rekod ramai pemegang lesen dari institut berkenaan terbabit dalam kemalangan jalan raya.

Ketua Pengarah JPJ, Datuk Zailani Hashim berkata, jika ramai pemandu dari sesebuah institut itu terbabit dalam kemalangan jalan raya, berkemungkinan tindakan boleh dikenakan terhadap pengusaha atau pemiliknya.

“Perkara itu akan dilaksanakan menerusi perancangan untuk mewujudkan sistem kod pada lesen yang akan dapat mengenal pasti institut memandu tempat pemegang lesen memperoleh latihan pemanduan kenderaan,” katanya.

“Antara tindakan yang boleh diambil ialah membatalkan permit institut memandu terbabit dan menarik balik sijil tenaga pengajarnya,” tambah Zailani.

Menurutnya, langkah itu diambil dalam usaha JPJ membantu mengurangkan statistik kemalangan jalan raya termasuk angka maut.

Kod pada lesen itu akan diperkenalkan pada pelancaran program e-testing April depan.

“Kita dalam proses bagi kod dalam lesen memandu, kita boleh tahu calon (pemandu) dapat lesen dari mana.

“Jika mereka didapati lakukan kesalahan, terlibat kemalangan, kita akan tahu mereka dapat lesen dari institut memandu yang mana. Kita akan buat audit, pengesanan untuk tahu jika ada masalah dengan institut terbabit.”

Menurut Zailani lagi, ia sebahagian dari pembaharuan JPJ ke arah pendigitalan dengan modul berkenaan dapat mengenal pasti kelemahan di peringkat insitut memandu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved