fbpx

RFID untuk semua tol PLUS, tiada lagi Touch n Go dan SmartTag?

Walau apa jua isu melibatkan penggunaan Identifikasi Frekuensi Radio (RFID), ia diharap dapat diselesaikan dengan bijak demi kepentingan pengguna. - Foto ihsan PLUS

TEKNOLOGI Radio Frequency Identification (RFID) akan mula didapati untuk pembayaran tol untuk kenderaan persendirian Kelas 1 di lebuh raya PLUS bermula 15 Januari 2022.

Menteri Kerja Raya berkata kementeriannya sedang bersedia ke arah memansuhkan penggunaan Touch ‘n Go dan SmartTag.

“Akan terdapat satu lorong RFID sepanjang lebuh raya di pantai barat untuk membantu mengurangkan kesesakan trafik, dan ini sejajar dengan pembangunan pesat teknologi,” kata kementerian itu.

Menurutnya lagi, pembayaran tol menggunakan Touch ‘n Go dan SmartTag masih boleh dibuat. Tetapi kedua-duanya akan dimansuhkan secara berfasa kerana lorong-lorong RFID akan dibina menggunakan Intelligent Transport System (ITS) untuk Multi-Lane Free Flow (MLFF).

RFID, berserta dengan MLFF, akan memberikan lebih kelancaran dan pembayaran tanpa-sentuh (contactless) kepada pengguna jalan raya.

Sistem ini akan diperkukuhkan dengan Touch ‘n Go eWallet dan kebolehan menambah nilai secara digital yang juga mengurangkan interaksi di kaunter.

Apa pendapat anda mengenai langkah ini?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved