fbpx

RFID di semua lebuh raya PLUS menjelang Februari 2022

Pengenalan Lorong Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) antara inisiatif baik daripada PLUS untuk mengurangkan kesesakan di plaza tol. - Foto ihsan PLUS

PLUS dilaporkan akan mengadaptasi sistem RFID di semua lebuh raya kendalian mereka sebelum Februari 2022 dengan sekurang-kurangnya satu lorong di setiap plaza tol.

Perkara ini sudah dalam perancangan untuk beberapa ketika sebelum terpaksa ditangguh salah satu sebabnya akibat pandemik Covid-19.

Menurut CEO Teras Teknologi Sdn. Bhd. TnG RFID akan diaktifkan bersama-sama Automated Number Plate Recognition (ANPR) bagi melancarkan perjalanan pengguna-pengguna lebuh raya di Malaysia.

Imej: Soya Cincau

Bila berfungsi dengan sebetulnya, pengguna mampu melalui plaza tol dengan lebih laju, sehingga 30km/j berbanding SmartTag yang mempunyai had laju 20km/j.

Lebuh raya kendalian PLUS di Lembah Klang adalah satu-satunya lokasi yang tidak menyokong RFID sedangkan semua lebuh raya utama lain sudahpun menyokongnya.

Dulu kami pernah melaporkan yang terdapat konflik antara PLUS dan pihak Touch ‘n Go pada segi solusi RFID siapakah yang akan digunakan.

Kalau benar, nampaknya kata putus sudahpun dicapai antara kedua belah pihak.

Namun, ciri yang paling diharapkan pengguna adalah untuk menambah nilai ke dalam kad Touch ‘n Go melalaui aplikasi TnG eWallet yang sehingga kini masih sepi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved