fbpx

Projek Pan Borneo alami kelewatan kerana Covid-19, penduduk enggan pindah

Projek Lebuh Raya Pan Boerneo dibina bagi meningkatkan jaringan perhubungan rakyat di Sabah dan Sarawak. - Foto ihsan Malay Mail
Projek Lebuh Raya Pan Boerneo dibina bagi meningkatkan jaringan perhubungan rakyat di Sabah dan Sarawak. - Foto ihsan Malay Mail

KERAJAAN sedang berusaha mempercepatkan pembinaan Projek Lebuh Raya Pan Borneo di Sabah yang kini mengalami sedikit kelewatan.

Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin berkata, terdapat dua punca utama kelewatan projek berkenaan termasuk disebabkan pandemik Covid-19.

Jelasnya, Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) menyebabkan rantaian bekalan bahan untuk projek berkenaan terjejas.

Selain itu, terdapat juga sebilangan penduduk yang didakwa enggan berpindah dari tapak kediaman mereka walaupun telah menerima pampasan.

Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin. - Foto ihsan Malay Mail
Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin. – Foto ihsan Malay Mail

“Kerajaan sedang berusaha menyusun semula perancangan bagi mempercepatkan projek ini supaya projek ini dapat disiapkan lebih cepat daripada jadual,” katanya.

Lebuh Raya Pan Borneo Sabah terdiri daripada tiga fasa dan sebagai permulaan 35 pakej kerja dilaksanakan dalam fasa satu projek membabitkan jarak 706 kilometer.

Terdahulu, Bung Moktar berkata kerajaan sentiasa memantau kualiti dan cara kerja kontraktor terlibat bagi memastikan tiada masalah berbangkit sehingga menyusahkan rakyat.

“Sekiranya kontraktor gagal melakukan kerja penyelenggaraan seperti dinyatakan dalam kontrak, kerajaan akan melantik pihak ketiga untuk melakukan kerja tersebut.

“Kontraktor menanggung sepenuhnya kos kerja dilakukan pihak ketiga,” katanya lagi.

Lebuh Raya Pan Borneo dijangka mempunyai jarak lebih 1,089 kilometer apabila ia siap kelak.

Keseluruhan projek berkenaan dijangka menelan belanja lebih RM14.2 bilion.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved