fbpx

Perodua sasar pengeluaran tertinggi dalam sejarah 30,000 unit untuk Disember

perodua myvi 2022 drive 03

PERODUA mencatatkan jumlah penghantaran sebanyak 20,299 unit pada November yang merupakan penurunan 27.1 peratus berbanding Oktober (27,8585 unit).

Menurut Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Dato’ Zainal Abidin Ahmad, penurunan itu adalah disebabkan beberapa gangguan yang telah menjejaskan pengeluaran dan beliau memohon maaf atas sebarang kelewatan.

Untuk memperbetulkan keadaan, Perodua telah mensasarkan pendaftaran bulanan tertinggi dalam sejarahnya dengan sekurang-kurangnya 30,000 unit pendaftaran kerana syarikat tersebut mensasarkan menjual 200,000 unit pada tahun ini.

“Kami ingin memohon maaf atas kelewatan penghantaran dan mengucapkan terima kasih kepada semua pelanggan kami atas sokongan dan kesabaran mereka, terutamanya dalam tahun yang paling mencabar setakat ini,” kata Dato’ Zainal.

Beliau berkata, untuk bulan November, Perodua mencatatkan 20,299 unit walaupun terdapat masalah bekalan di dalam ekosistem automotif tempatan.

“Kami bekerjasama dengan ekosistem automotif untuk mengatasi isu-isu seperti peningkatan kes Covid-19 serta kekurangan bekalan cip semikonduktor; dan dengan langkah-langkah yang dilaksanakan, kami melihat Disember 2021 sebagai bulan terbaik kami,” Dato’ Zainal berkata.

Mengenai Myvi facelift yang dilancarkan pada 18 November lepas, Dato’ Zainal berkata syarikat itu telah berjaya mengumpul sebanyak 14,600 tempahan (setakat 2 Disember 2021)s.

Setakat tahun ini (YTD), Perodua mencatatkan 42,288 unit Myvi antara Januari dan November tahun ini.

Bagi keseluruhan jualan, Perodua mencatatkan 167,250 unit antara Januari dan November 2021, iaitu pengurangan sebanyak 14.2 peratus berbanding 194,980 unit yang didaftarkan dalam tempoh yang sama tahun lepas.

“Kami percaya bahawa perkara terburuk berkaitan lockdown akibat Covid-19 berjaya diruskan sebaiknya, Insya Allah – dan walaupun terdapat risiko lain dalam pasaran, kami meramalkan tahun 2022 adalah tahun pemulihan.”

“Malah, berdasarkan maklumat dan ramalan semasa, kami menjangkakan kami boleh mencapai sasaran sekurang-kurangnya 240,000 pendaftaran tahun depan memandangkan pasaran kembali stabil dan juga dapat mengurangkan tempoh menunggu para pelanggan kami,” kata Dato’ Zainal.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved