fbpx

Turki rancang bekal pesawat pejuang ringan Hurjet untuk TUDM, hasilkan pesawat di Malaysia?

engear.tv
Pesawat TAI Hurjet. Sumber: Defence Security Asia

TURKI merancang mengeluarkan jet pejuang ringan Hurjet dengan Malaysia jika proses tender berjaya, kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Turkish Aerospace Industries (TAI) Prof Temel Kotil.

Menurutnya, ini usaha untuk mengukuhkan industri penerbangan global di rantau masing-masing.

Kotil berkata perkara itu masih dalam proses tender oleh Malaysia dan jika tender berjaya, sebanyak 15 jet akan dihasilkan di Malaysia dan tiga lagi di Turki.

Pesawat TAI Hurjet. Sumber: Defence Security Asia

“Kami mahu menyumbang kepada pembangunan kapasiti Malaysia untuk menghasilkan pesawat seperti itu kerana Malaysia dilihat antara negara terbaik untuk bekerjasama secara strategik di Asia Pasifik,” katanya dalam sidang media semalam.

Syarikat Turkish Aerospace Industries (TAI) melahirkan keyakinannya bahawa Malaysia bakal menjadi pasaran eskport pertama bagi pesawat Fighter Lead-In Trainer/Light Combat Aircraft (FLIT/LCA) yang dibangunkannya sendiri dikenali dengan nama Hurjet.

Sementara itu, portal Defence Security Asia melaporkan bahawa Kotil berkata pesawat Hurjet itu semakin hampir untuk dieksport ke Malaysia.

“TAI mempunyai peluang yang baik di dalam persaingan tender Malaysia. Kita (TAI) berharap akan dapat menjual sejumlah 18 buah pesawat Hurjet kepada Malaysia,” katanya ketika ditanya oleh wartawan CNN Turk baru-baru ini.

Tahun lepas, Kotil dilaporkan berkata bahawa TAI telah mempelawa Malaysia untuk terlibat sama dalam pembangunan pesawat FLIT/LCA Hurjet itu, dengan Kuala Lumpur membina beberapa komponen pesawat latihan itu.

“Kita (TAI) perlu mencari rakan kerjasama antarabangsa. Ia adalah projek (pembangunan Hurjet) yang besar dan ia bukan sekadar untuk Turki. Pelawaaan itu menarik minat Malaysia dan kita menjangkakan reaksi yang positif daripada Malaysia,” kata beliau.

Malaysia, Indonesia, Bangladesh, Pakistan dan Kazakhstan adalah penting kepada TAI.

Menurut Kotil, Turki dan Malaysia telah memeterai perjanjian kerjasama dalam pengeluaran komposit.

Malaysia mempunyai kemudahan pengeluaran komposit yang baik namun tidak dalam bidang penerbangan, ujarnya.

Hurjet ialah pesawat Advanced Jet Trainer dan Light Attack Aircraft, pesawat pertama dijangka siap pada suku akhir 2022.

Antara kelengkapan pesawat itu itu adalah fly-by-wire, pengisian minyak di udara, head-up display serta integrated helmet mounted display system.

Diantara pesawat-pesawat pejuang lain yang memasuki tender Kementerian Pertahanan untuk 18 buah pesawat FLIT/LCA TUDM, termasuklah Korea Aerospace Industries (KAI) FA-50, JF-17 daripada Pakistan Aeronautical Complex/Chengdu Aircraft Industry Group, Hongdu L-15B, HAL Tejas, Yakovlev Yak-130, Leonardo M346, Saab Gripen dan Boeing T-7 Red Hawk.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved