fbpx

Aermacchi MB-339 TUDM akan diganti dengan pesawat baharu dwi-fungsi

aermacchi mb-339 tudm 02

TUJUH pesawat latihan lanjut Aermacchi MB-339 di bawah operasi Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) bakal diganti dengan platform tunggal baharu dengan keupayaan dwi-fungsi. Pesawat baharu itu bakal memikul tugas latihan lanjutan dan tempur ringan.

Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ikmal Hisham Abdul Aziz berkata pesawat buatan Itali berkenaan yang memasuki perkhidmatan TUDM pada 2009 kini digantung pengoperasiannya sejak 2018. Ia adalah susulan kemalangan di Kuantan, Pahang dan beberapa masalah teknikal berkaitan enjin.

Beliau berkata perolehan pesawat baharu bagi menggantikannya menjadi antara fokus 10 tahun pertama (2021 hingga 2030) di bawah Pelan Rancangan Pembangunan Keupayaan TUDM 2055 (CAP55).

“Berdasarkan tempoh hayat ekonomi pesawat pejuang dan CAP55, pesawat ini (Aermacchi MB-339) dirancang ditamat pengoperasian pada 2028.

“Perolehan pesawat baharu yang berupaya melaksanakan dwifungsi bukan sahaja mampu memberi pulangan penjimatan kepada kewangan kerajaan, malah turut meningkatkan keupayaan pertahanan negara,” katanya di Dewan Rakyat semalam.

Beliau menjawab soalan Wong Shu Qi (PH-Kluang) mengenai rancangan penamatan operasi Aermacchi MB-339 dan jumlah rekod penerbangan tujuh buah pesawat hingga kini.

Ikmal Hisham berkata hala tuju pesawat itu juga akan ditentukan selepas Directorate General Technical Airworthiness (DGTA) melaksanakan audit ke atas pihak pengeluar peralatan tulen (OEM) enjin.

Menurut Ikmal Hisham, tujuh pesawat berkenaan melengkapkan sebanyak 5,961 jam penerbangan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved