fbpx

59 peratus pemandu Malaysia tidak mempunyai perlindungan banjir – kajian

banjir

ZURICH Malaysia mendapati 50 peratus pengguna jalanraya Malaysia masih tidak mempunyai perlindungan secukupnya untuk kerosakan akibat banjir.

Perkara ini merupakan salah satu dari hasil kajian mereka dari bancian Impact of Pandemic on Protection.

Hal ini juga perlu dititikberatkan memandangkan Malaysia kerap mengalami musim hujan seperti Monsun Timur Laut yang kini sedang berlaku dari November hingga Mac tahun depan.

Jabatan Meteorologikal telah memberi amaran kepada beberapa negeri yang dijangka dilanda paras hujan lebih tinggi antara 450mm hingga 1,000mm pada November dan Disember ini.

Tambahan lagi, tanah runtuh dan pokok tumbang juga merupakan bencana yang tidak dijangka kebanyakan pengguna jalan raya di Malaysia.

Hanya satu dari tiga pengguna jalan raya (34 peratus) dilaporkan mempunyai perlindugan dari ribut termasuklah pokok tumbang, dan hanya 29 peratus mempunyai perlindungan tanah runtuh.

Bancian itu juga mendapati untuk memperbaharui insurans dan takaful kenderaan, rakyat Malaysia berhubung dengan ejen. Dari 990 responden, 38 peratus memilih berbuat demikian walaupun adanya portal online.

Walaubagaimanapun, portal online tetap menjadi cara paling popular dengan 43 peratus menggunakannya, menunjukkan kepentingan platform digital hari ini.

Sementara itu, 16 peratus memilih untuk melawati kiosk fizikal untuk memperbaharuinya sendiri.

Bancian ini dibuat pada September 2021 yang melibatkan 1,201 rakyat Malaysia dari semua negeri, dan 990 darinya adalah pemilik kenderaan.

Ianya merupakan usaha Zurich Malaysia untuk memahami landskap pengguna tempatan dan membentuk pelan perlindungan yang menepati keperluan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved