fbpx

JPJ lancar Ops Sedar, buru kenderaan tiada perlindungan insurans

Anggota Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sedang melakukan pemeriksaan kenderaan. - Foto hiasan ihsan Facebook/JPJ Perak
Anggota Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sedang melakukan pemeriksaan kenderaan. - Foto hiasan ihsan Facebook/JPJ Perak

Orang ramai dinasihati memperbaharui perlindungan insurans kenderaan atau berdepan tindakan undang-undang.

Susulan itu, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) melancarkan Ops Sedar seluruh negara bermula hari ini bagi memastikan pemilik kenderaan mematuhi arahan tersebut.

Memetik laporan Berita harian, tindakan pemantauan dan penguatkuasaan melalui sekatan jalan raya dibuat di beberapa lokasi terpilih.

“Jika sabit kesalahan, individu boleh didenda tidak lebih RM1,000 dan lesen boleh digantung selama 12 bulan.

“Sepanjang Ops Sedar dilaksanakan di lapangan, JPJ akan menyediakan kemudahan Mobile JPJ bagi memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu secara terus,” katanya.

Pengguna jalan raya yang tidak memiliki perlindungan insurans kenderaan boleh dikenakan tindakan di bawah Seksyen 90(2) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Sebelum ini, kerajaan mengumumkan pemilik kenderaan diberi kelonggaran untuk tidak memperbaharui cukai jalan sehingga 31 Disember 2021.

Bagaimanapun, kerajaan menetapkan setiap kenderaan perlu memiliki insurans sebagai perlindungan jika berdepan kemalangan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved