fbpx

Mazlan: 82 peratus kenderaan Polis Kontijen Negeri Sembilan lebih usia

Kenderaan polis yang usang perlu diganti bagi melancarkan tugas anggota. - Foto ihsan Malay Mail
Kenderaan polis yang usang perlu diganti bagi melancarkan tugas anggota. - Foto ihsan Malay Mail

Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Mazlan Lazim memaklumkan 82 peratus daripada 827 kenderaan milik Polis Kontinjen Negeri Sembilan telah melebihi had usia penggunaan.

Mazlan berkata, aset berkenaan akan digantikan mengikut kemampuan bajet diperuntukkan kerajaan dari masa ke masa.

Jelasnya, kenderaan terbabit bagaimanapun masih dapat digunakan susulan penyeliaan dan penyelenggaraan mengikut jadual.

“Itu sebabnya kita masih lagi dapat menggunakan kenderaan itu, dari masa ke masa kita akan gantikan kenderaan tersebut dalammelaksanakan tanggungjawab.

“Kita yakin bahawa kenderaan yang ada di kontinjen ini masih dapat digunakan dan kita dapat selenggara dengan baik,” katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas program penyerahan kenderaan pasukan kepada ketua polis daerah dalam kontinjen Negeri Sembilan, hari ini.

Sementara itu, Mazlan memaklumkan pengurusan aset berusia itu melibatkan kos tinggi dan bukan suatu yang mudah untuk ditangani.

Sebanyak 25 kenderaan jenis Toyota Hilux GS Cargo dan van Go Auto Higer Ace diserahkan kepada kontinjen Negeri Sembilan.

Ia adalah keseluruhan daripada 640 unit yang diedarkan di seluruh negara melibatkan kos RM108 juta bagi kegunaan penugasan anggota polis.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved