fbpx

UMW Toyota Motor catat peningkatan jualan, umum ketibaan hibrid CKD pertama

toyota corolla cross usa 13

DENGAN hampir semua kegiatan perniagaan kini beroperasi semula, sektor automotif terus menyaksikan prestasi jualan yang meningkat. Ini dapat dilihat menerusi peningkatan pesanan dan penyerahan setiap bulan.

UMW Toyota Motor (UMWT) merupakan antara syarikat yang meraih kadar pemulihan pasaran yang pantas. Untuk bulan Oktober, jumlah kenderaan Toyota dan Lexus yang dijual adalah sebanyak 8,500 unit, peningkatan 6 peratus berbanding September.

Jumlah jualan keseluruhan bagi tahun ini setakat akhir Oktober adalah 54,618 unit, 25 peratus lebih banyak berbanding tempoh sama pada tahun 2020.

Bukan itu saja berita baik daripada UMWT. Seperti diumum sebelum ini, tempahan juga kini mula dibuka untuk Toyota Corolla Cross Hybrid yang ditunggu-tunggu, sebuah model dengan teknologi hibrid elektrik yang pertama dipasang dalam negara (CKD).

Model terbaru ini ditawarkan dengan harga anggaran bermula RM137,000.

Jika tidak mahu hibrid, anda masih boleh memilih dua varian berlainan—Corolla Cross 1.8V dan 1.8G—dengan enjin 1.8 liter DOHC 16-injap Dual VVT-i.

“Ini adalah peristiwa penting dalam sejarah Toyota di Malaysia dan kami teruja dengan pelancaran model CKD Toyota dengan teknologi hibrid elektrik yang pertama. Ini bermakna harga yang lebih menarik dan mampu milik dapat ditawarkan, agar lebih ramai yang dapat menikmati manfaat teknologi maju,” kata Presiden UMWT, Ravindran K.

Ketika model Corolla Cross mula diperkenalkan, kereta ini diimport sepenuhnya (CBU) dari Thailand. Kini, tiga varian model berkenaan dipasang di kilang ASSB di Bukit Raja, Selangor.

Selain Corolla Cross Hybrid, dua lagi varian adalah Corolla Cross 1.8V dan Corolla Cross 1.8G.

Semua pengedar sah Toyota telah mula mengambil pesanan untuk kesemua tiga varian yang ada. Berikut adalah anggaran harga termasuk cukai jualan dan tidak termasuk insurans: Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid: RM137,000 Toyota Corolla Cross 1.8V: RM129,000 Toyota Corolla Cross 1.8G: RM123,000.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved