fbpx

Perodua pecah rekod jualan, tercatat dalam Malaysia Book of Records!

perodua rekod

PERODUA mendaftarkan 27,858 kenderaan pada Oktober 2021, memecahkan rekod terdahulu dicatatkan tepat pada 12 bulan sebelumnya dengan 26,848 kenderaan dijual pada Oktober 2020.

Rekod ini turut disenaraikan dalam Malaysia Book of Records sebagai rekod tertinggi kenderaan terjual dalam sebulan.

Rekod baharu ini tercatat dengan peningkatan pengeluaran dan penghantaran kenderaan yang pantas kepada para pelanggan. Ini kerana pengeluar kereta kompak tersebut mensasarkan untuk menghantar sebanyak mungkin kenderaan pada suku keempat 2021.

“Pencapaian ini adalah komitmen kami terhadap para pelanggan kami dan ianya mewakili peningkatan sebanyak 90.67 peratus daripada 14,160 unit yang dijual pada September 2021, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Dato’ Zainal Abidin Ahmad berkata.

“Kami kini sedang berusaha untuk meningkatkan lagi pengeluaran terutamanya untuk tahun ini,” tambahnya.

KUALA LUMPUR, 8 Jan — Perodua Bezza model baharu iaitu Perodua Bezza 2020 yang dilancarkan secara rasminya hari ini.
–fotoBERNAMA (2020) HAK CIPTA TERPELIHARA

Daripada 27,858 kenderaan Perodua yang didaftarkan, 8,761unit adalah Myvi, 5,973 unit Axia, 5,257 unit Bezza, 3,973 unit Ativa, 2,553 unit Alza dan 1,341 unit Aruz.

Dari segi pengeluaran, beliau berkata Oktober 2021 juga menyaksikan jumlah kenderaan tertinggi yang pernah dikeluarkan dengan catatan sebanyak 29,803 unit dalam tempoh sebulan.

Beliau berkata pencapaian 29,803 unit itu adalah di luar kapasiti pengeluaran semasa Perodua, namun kakitangannya mampu meningkatkan produktiviti mereka dengan tahap kualiti yang sama walaupun tanpa kakitangan, peralatan atau jentera baharu.

Dato’ Zainal berkata lanjutan Pengecualian Jualan Cukai yang diumumkan baru-baru ini amatlah dialu-alukan kerana ia membolehkan ekosistem automotif mempunyai lebih banyak ruang untuk pulih ekoran penutupan baru-baru ini serta mengejar permintaan.

“Lanjutan Pengecualian Jualan Cukai juga akan memberi manfaat kepada semua, daripada pengguna kepada pengeluar komponen asli serta para pembekal yang juga turut terjejas akibat kekurangan bekalan semikonduktor di peringkat global,” tambahnya.

Setakat tahun ini, Perodua mencatatkan 146,951 unit dari Januari hingga Oktober tahun ini, iaitu 14.5 peratus di bawah 171,861 yang didaftarkan pada tempoh yang sama 2020.

“Kami berterima kasih kepada Malaysian Book of Records kerana mengiktiraf pencapaian kami tahun lepas dan kami akan terus membina pengiktirafan tersebut dengan menghasilkan dan mendaftar sebanyak mungkin kenderaan pada masa akan datang dan dengan berbuat demikian, ianya membuktikan komitmen kami kepada para pelanggan kami,” Dato’ Zainal berkata.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved