fbpx

Honda City Hatchback 2022! Ini perkara yang anda perlu tahu

honda city hatchback teaser malaysia 05

SATU kejutan hari ini, Honda Malaysia telah menyiarkan video teaser City Hatchback iaitu model yang akan menggantikan Jazz GK. Ini juga mengesahkan bahawa model ini akan dilancarkan tidak lama lagi.

Dalam video pendek berdurasi 10 saat itu, Honda menyampaikan mesej bertulis “Move aside. Because This. Is. It.” (Ke tepi. Kerana inilah dia).

Honda City Hatchback membawakan rupa yang boleh dikatakan sama dengan versi sedan dari depan hingga tengah, namun mempunyai perbezaan di belakang – but pendek dan nampak lebih sporti.

Dapat dilihat juga dalam video teaser ini City Hatchback berkenaan hadir dalam varian RS, melalui kemasan hitam pada cermin sisi, emblem RS di belakang, dan rim aloi 16-inci.

Ia turut mengenakan emblem e:HEV bermakna City Hatchback dikuasakan oleh unit hibrid i-MMD yang sama dengan RS sedan.

City Hatchback sudahpun berada di pasaran Thailand selama setahun, dilancarkan pada November 2020. Di Indonesia, ia dilancarkan pada Mac lepas. Di kedua-dua pasaran, City Hatchback juga menggantikan terus model Jazz yang dihentikan jualannya.

Di Thailand, Honda City Hatchback ditawarkan dengan dua pilihan enjin iaitu 1.0-liter VTEC Turbo 3-silinder berkuasa 121PS dan 145Nm tork, dengan CVT automatik.

Di Indonesia pula, ia dipacu oleh enjin 1.5-liter i-VTEC naturally-aspirated (NA) tetapi yang menariknya, selain CVT, pasaran ini mendapat pilihan manual 6-kelajuan!

Bagi Malaysia, kami jangkakan Honda City Hatchback ditawarkan dengan 1.5-liter NA – sama seperti Indonesia – dan dipadankan dengan CVT automatik sahaja. Jauh di sudut hati, kami berharap Honda Malaysia menawarkan pilihan manual 6-kelajuan untuk pasaran ini juga.

Sama-sama kita berdoa!

Nantikan laporan seterusnya sebaik sahaja kami mempunyai maklumat lanjut mengenai City Hatchback ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved