fbpx

Proton Satria Neo 2021 dibayangkan dengan 1.5 turbo dan DCT 7-kelajuan!

proton satria neo theo 04

PROTON Satria mula diperkenalkan dengan berasaskan Mitsubishi Mirage dan kemudian pada 2006, generasi kedua hadir dengan nama Satria Neo.

Selepas beberapa versi dan dihentikan pengeluarannya pada 2015, tiada lagi penawaran model hatchback sporti dua-pintu oleh Proton.

Namun, nama Satria masih disebut-sebut hingga kini malah versi-versi prestasi seperti Satria R3, Satria GTi dan Satria Neo R3 masih dicari dan dihargai peminat.

Walaupun Proton belum mengeluarkan sebarang pengganti Satria Neo, mungkin lakaran ini boleh mengubati kerinduan anda pada hatchback legenda ini.

Proton Satria Neo 2021 ini dijelmakan hasil karya pakar manipulasi automotif, Theophilus Chin yang dimuatnaik ke Instagram beliau, @theottle.

Walaupun ia bukan kereta sebenar, tetapi lakaran ini boleh dikatakan versi yang realistik kerana mengambil elemen-elemen terkini dalam rekabentuk Proton.

Model asas lakaran ini ialah Lynk & Co 02 iaitu model hatchback prestasi terbaharu dari kumpulan Geely, kemudian pintu belakang ‘dibuang’ untuk menjadikannya sebuah model tiga-pintu seperti Satria.

Dapat dilihat rupa depan 02 ini diberikan rekaan Geely Emgrand S dan disulami dengan Infinite Weave bersama jalur merah di bawahnya seperti X50.

Dari segi mekanikal, menurut portal Paultan.org, kombinasi yang boleh digunakan oleh Proton adalah platform BMA yang sesuai untuk model segmen-B serta pakej enjin 1.5-liter 3-silinder turbo dan kotak gear dwi-klac 7-kelajuan. Trenkuasa ini juga yang serupa pada Proton X50.

Apa pendapat anda mengenai lakaran Proton Satria Neo 2021 ini? Adakah ia cukup selari dengan resepi asal Satria? Bayangkan pula ada versi R3 dari model ini dengan tambahan kuasa, casis lebih tegar dan pengendalian lebih mantap.

Boleh bersaing dengan Volkswagen Polo GTi dan Renault Clio RS!

Sumber gambar: Instagram Theophilus Chin

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved