fbpx

Banyak litar lumba belum diiktiraf, Wazi sindir punca rempit berleluasa

Bekas pelumba Cub Prix Wazi Abdul Hamid antara individu lantang menyuarakan mengenai nasib sukan lumba di Malaysia. - Foto ihsan Facebook/Wazi Abdul Hamid
Bekas pelumba Cub Prix Wazi Abdul Hamid antara individu lantang menyuarakan mengenai nasib sukan lumba di Malaysia. - Foto ihsan Facebook/Wazi Abdul Hamid

BEKAS pelumba motosikal negara Wazi Abdul Hamid mempersoalkan usaha pihak berwajib yang dilihat tidak serius dalam membangunkan sukan permotoran di Malaysia.

Ia susulan pendedahan sebuah stesen televisyen berhubung status litar lumba negara ini yang kebanyakan masih belum diiktiraf pihak berwajib.

Katanya, perkembangan ini bukan sahaja merencatkan pembangunan sukan permotoran malah, mengundang kepada masalah lumba haram yang semakin serius.

“Patut masih banyak rempit (lumba haram) jalanan berleluasa di Malaysia.

“Kita ada banyak litar seluruh Malaysia tapi tiada kelulusan daripada badan kerajaan.

“(Ia) macam ada parlimen tapi taka da menteri. Litar ada tapi kejohanan tidak boleh dianjurkan. Kesian rakyat bermotosikal kita,” katanya di Facebook, semalam.

Masalah lumba haram bukan suatu yang baharu di negara ini. - Foto ihsan Malay Mail
Masalah lumba haram bukan suatu yang baharu di negara ini. – Foto ihsan Malay Mail

Menerusi laporan berita, difahamkan terdapat lebih tujuh litar lumba yang masih belum mendapat kelulusan daripada pihak berwajib.

Antara litar tersebut termasuk Litar Dato Sagor, Melaka International Motorsports Circuit, Litar Pasir Gudang, Tangkak Racing Track dan Litar Lumba Rakyat Kuala Selangor.

Selain itu, dua lagi litar di Selangor iaitu Speedway Plus Circuit dan City Karting berdepan masalah sama.

Sejak tahun 2020, hanya tiga litar telah diiktiraf untuk menganjurkan perlumbaan iaitu Litar Antarabangsa Sepang, Litar Antarabangsa Sepang Go-Kart dan Morac Adventure Park di Langkawi, Kedah.

Kewujudan Litar Dato' Sagor di Perak antara inisiatif baik dalam usaha memajukan sukan permotoran di Malaysia. Foto ihsan Facebook/Maymeilagie Lagie
Kewujudan Litar Dato’ Sagor di Perak antara inisiatif baik dalam usaha memajukan sukan permotoran di Malaysia. Foto ihsan Facebook/Maymeilagie Lagie

Sementara itu, Wazi turut menyatakan kesediaan membantu pihak berwajib bagi memajukan sukan permotoran dan masalah lumba haram.

Jelas Wazi, beliau bersedia menyediakan kertas cadangan sebagai usaha membantu mereka yang meminati sukan perlumbaan khususnya bagi anak muda.

“Mana senator sukan bermotor? Cepat saya nak hantar kertas cadangan untuk anak muda di jalanan,” katanya lagi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved