fbpx

Nasib rider p-hailing terbela, menteri janji bentang kertas cadangan ke Kabinet

Penunggang p-hailing berdepan risiko tinggi saban hari ketika berada di jalan raya. - Foto ihsan Facebook/Persatuan Penghantar P-Hailing Malaysia
Penunggang p-hailing berdepan risiko tinggi saban hari ketika berada di jalan raya. - Foto ihsan Facebook/Persatuan Penghantar P-Hailing Malaysia

KERAJAAN memandang serius isu keselamatan membabitkan pekerja penghantar makanan atau p-hailing.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong berkata, pihaknya akan memuktamadkan mengenai kertas dasar perkhidmatan makanan secepat mungkin sebelum dibentangkan ke Kabinet.

Jelasnya, kertas dasar itu akan melihat secara menyeluruh bukan sahaja dalam soal mengawal selia tetapi juga aspek keselamatan penunggang p-hailing.

“Keputusan di peringkat kabinet secara dasarnya sudah ada, cuma dari segi teknikal, macam mana cara kita nak buat peraturan, bagaimana ia (dasar) dapat dibuat.

“Macam dahulu, e-hailing tiada satu dasar dan beberapa tahun yang lepas, sudah ada dasar untuk e-hailing.

“Kalau kita nak mengawal selia p-hailing pula, setakat apa? Ini sebahagian gig ekonomi, ini bukan (sektor) yang konvensional.

“Macam mana dengan dasar Kementerian Sumber Manusia yang mahukan mereka mencarum dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)?” katanya.

Wee berkata demikian pada majlis pembukaan Pusat Vaksinasi Industri (PPVIN) Pelabuhan Tanjung Pelepas, hari ini.

Untuk rekod, terdapat lebih 73,394 penunggang p-hailing yang berdaftar setakat ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved