fbpx

‘Mat rempit’ kena saman, Wazi sindir lebih baik sedekah

Foto hiasan
Foto hiasan.

KEMULIAAN bulan Ramadan hanya sia-sia bagi sekumpulan pemuda apabila mereka sibuk melakukan aktiviti lumba haram di sebelah malam.

Berjaya dihidu pihak polis hasil aduan orang ramai, sepuluh ‘mat rempit’ ditahan polis dalam satu operasi diadakan sekitar Jalan Kuala Terengganu – Kuantan dekat Kampung Geliga.

Aktiviti lumba haram itu bukan sahaja membahayakan nyawa pengguna jalan raya malah, turut menganggu jemaah menunaikan solat Tarawih.

Memetik laporan media, polis mengeluarkan lebih 52 saman atas pelbagai kesalahan jalan raya dalam operasi terbabit.

Selain itu, sembilan buah motosikal turut disita dipercayai digunakan untuk kegiatan lumba haram.

Pemerhatian EnGear di media sosial mendapati rata-rata orang ramai mengecam aktiviti tidak bermoral itu selain berharap penguatkuasaan lebih tegas dikenakan kepada pesalah.

Turut tidak ketinggalan memberi komen termasuk legenda pelumba motosikal Wazi Abdul Hamid.

Jelas Wazi, lumba haram tidak membawa faedah apatah lagi terpaksa menanggung saman yang tinggi.

Secara sinis, Wazi berkata jumlah wang saman dikenakan lebih afdal digunakan untuk tujuan kebaikan termasuk bersedekah kepada yang memerlukan.

“Katakan tidak pada lumba haram. Tambahan pula bulan Ramadan ini. Kalau kena tahan atau saman pasti rugi pasal kena selesaikan saman beribu ringgit.

“Banyak duit itu lebih baik kita laburkan untuk mencantikkan motosikal. Baki kita sedekah buat surau di kampung,” katanya di Facebook sambil memuat naik tangkap layar mengenai berita lumba haram tersebut.

Wazi merupakan individu yang sentiasa bergiat aktif dalam kempen keselamatan jalan raya.

Berpengalaman dalam perlumbaan profesional, Wazi sering mengingatkan golongan remaja tidak terlibat dalam perlumbaan haram.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved