fbpx

Sejarah tercipta, Tarantula HMAX 4×4 kebanggaan baharu Malaysia!

Tarantula HMAV 4x4 dilancar dan dipersembahkan kepada tatapan umum, hari ini
Tarantula HMAV 4x4 dilancar dan dipersembahkan kepada tatapan umum, hari ini.

MALAYSIA mencatat satu lagi sejarah tersendiri dalam teknologi pertahanan dengan pelancaran kenderaan perisai pertama buatan tempatan diberi nama Tarantula HMAV 4×4.

Tarantula HMAV4x4 dibina dengan menggunakan sepenuhnya teknologi dan kepakaran anak tempatan.

Menteri Kanan (Pertahanan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, Tarantula HMAX 4×4 telah melalui pelbagai penilaian ketahanan yang sekaligus diyakini mampu menyaingi kenderaan ketenteraan lain di peringkat dunia.

“Ujian berlangsung selama sembilan hari merangkumi perjalanan sejauh 700 kilometer di atas jalan raya dan 300 kilometer secara off-road termasuk beberapa ujian berhalangan lain.

“Tatacara uji nilai dilaksanakan mengikut piawaian yang telah ditetapkan oleh Tentera Darat Malaysia (TDM) setanding dengan pelaksanaan di peringkat antarabangsa.

165533938_5155299587873390_3473176977177739221_n

“Nama kenderaan berperisai ini bersempena daripada nama Tarantula iaitu labah-labah bertaring yang besar,” katanya pada sidang media Majlis Penamaan Kereta Perisai Mobiliti Tinggi 4×4 (HMAV4x4) di ibu negara, hari ini.

Selain itu, antara ujian lain dilakukan keatas Tarantula HMAX 4×4 termasuk ketahanan di lebuh raya, konsumsi bahan bakar, tahap muatan, kecekapan pengawalan dan ujian mendaki cerun.

Kejayaan anak tempatan menghasilkan kenderaan perisai pertama negara ini diharap dapat menjadi pendorong untuk lain-lain penciptaan di masa hadapan.

Pada masa sama, ia juga diharap menjadi lebaran baharu bagi kejuruteraan Malaysia dalam sektor pertahanan global.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved