fbpx

BMW 740Le G12…bukan sekadar seronok jadi penumpang!

BMW 7 Series 740Le bukan sahaja memiliki bentuk yang menawan, malah dilengkapi teknologi canggih untuk keselesaan pemandu dan penumpang
BMW 7 Series 740Le bukan sahaja memiliki bentuk yang menawan, malah dilengkapi teknologi canggih untuk keselesaan pemandu dan penumpang.

NAMA Bayerische Motoren Werke atau BMW bukan suatu yang asing dalam dunia automotif.

Sejak diasaskan lebih 105 tahun lalu, jenama BMW terus melangkah gah dengan teknologi-teknologi terkini demi kepuasan pengguna.

Saya masih ingat akan kereta BMW model E38 750iL yang ditonjolkan dalam filem ‘Tomorrow Never Dies‘ di mana ia digunakan oleh ejen 007 James Bond lakonan Pierce Brosnan.

Walaupun kereta kegunaan Bond itu dilengkapi ciri-ciri futuristic bertujuan sebagai ‘penambah rasa’ filem berkenaan, ia berjaya mencuri perhatian saya.

Saya sangat sukakan BMW E38 sehingga hampir membelinya beberapa tahun lalu.

Bagaimanapun, hasrat tersebut terpaksa dilupakan memandangkan waktu itu saya hanya memerlukan sebuah kenderaan lebih kecil untuk kegunaan harian.

Minat saya terhadap model E38 begitu mendalam sehingga merasakan ia satu-satunya jentera terbaik pernah dihasilkan syarikat pengeluar asal Jerman itu.

Saya mempunyai persepsi tersendiri terhadap lain-lain kenderaan buatan BMW apatah lagi membabitkan model 7 Series.

Pada saya, BMW 7 Series terlalu besar dan pastinya tidak sesuai untuk kegunaan harian.

BMW sentiasa mengutamakan kekemasan interior dalaman sekaligus menonjolkan kesan eksklusif
BMW sentiasa mengutamakan kekemasan interior dalaman sekaligus menonjolkan kesan eksklusif. – Foto ihsan Trinity Quest Sdn Bhd

Ada apa dengan 7 Series?

Tahun lalu persepsi saya terhadap model 7 Series berubah sepenuhnya apabila BMW Malaysia telah melancarkan model baharunya iaitu BMW 740Le dengan kod nama G12.

Pertama kali melihat kereta ini pada gambaran saya ia terlalu besar dan kelihatan ‘ganas’.

Selepas empat kali dijemput memandu uji oleh BMW, saya akhirnya berkesempatan merasai pengalaman mengendalikan model itu baru-baru ini.

Pada mulanya, saya dapat bayangkan hujung minggu bersama BMW 740Le hanya akan memberi pengalaman ‘biasa-biasa’, sama seperti lain-lain jenama kereta mewah bertaraf antarabangsa.

Jangkaan saya 100 peratus meleset sebaik memandu kereta ini. Saya langsung tidak merasai bahawa kereta ini mempunyai size yang besar dan paling penting ia tidak mempunyai blind spot begitu ketara.

Screenshot 2021-04-03 at 12.26.33 PM
'Tegap' dan berkuasa tinggi. Tidak dinafikan enjin dihasilkan BMW antara yang terbaik di dunia.

Seterusnya, saya dapati enjin kereta ini sangat senyap. Menggunakan enjin B58B30 3.0 litre turbo charged straight-six dan dipadankan dengan kotak gear lapan kelajuan, saya dapat katakan ia sangat terbaik.

Enjin B58B30 3.0 litre turbo charged straight-six mampu menghasilkan 282hp hingga 394hp! Bayangkan kereta sebesar ini mampu ‘berlari’ dari 0-100km/j dalam masa 5.1 saat!

Mungkin anda tertanya-tanya dengan kuasa sebesar itu, pasti ia memerlukan penggunaan petrol yang tinggi bukan?

Sebenarnya jika dipandu dengan cermat, anda tidak perlu risau mengenai konsumsi bahan bakar.

Mungkin kedengaran tidak masuk akal, tetapi itu realiti sebenar. Penggunaan gabungan enjin elektrik pastinya membantu kepada penjimatan bahan bakar.

Selain itu, kemasan dalaman kereta ini sememangnya tiada kekurangan. Saya merasakan kemasan dalaman BMW ini lebih praktikal terutama meter digital yang sangat jelas dan mudah digunakan.

Sistem bunyi pada kereta ini juga sangat bagus kerana ia dilengkapi dengan pembesar suara daripada Harmon Kardon. Selain itu, kerusi belakang model ini turut mempunyai fungsi kerusi urut yang pasti memberi keselesaan berganda buat penumpang.

Jika pemandu tidak tahu arah tuju dan mahu menggunakan sistem navigasi, penumpang belakang juga boleh menggunakan sistem tablet yang disediakan untuk mencari arah.Sangat canggih!

BMW 7 Series tetap selesa untuk dipandu di kawasan bandar walau mempunyai reka bentuk yang besar
BMW 7 Series tetap selesa untuk dipandu di kawasan bandar walau mempunyai reka bentuk yang besar. – Foto oleh EnGear

Setakat ini semua tentang kereta ini sangat bagus, namun bagaimana pula dengan pemanduan kereta ini?

Saya merasakan kereta ini layak mendapat markah yang tinggi untuk pengendalian kerana walaupun ianya besar tetapi dapat dikawal dengan begitu mudah.

Sistem Xdrive pada kereta ini bermaksud keempat-empat tayar bergerak serentak memberikan cengkaman yang lebih baik di jalan raya.

Justeru, kepada anda yang berminat untuk memiliki sebuah BMW 7 series mungkin model ini boleh dipertimbangkan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved