fbpx

VW mahu guna bajet EV untuk bangunkan enjin petrol

volkswagen golf gti mk8 2022 02

BOLEH dikatakan peralihan ke arah elektrik sepenuhnya (EV) tidak berjalan seperti apa yang sesetengah pengeluar jangkakan. Beberapa pengeluar telah menunda matlamat mereka untuk elektrifikasi ini.

Baru sahaja tahun lepas, Volkswagen mengjankakan EV akan meliputi sehingga 80 peratus jualan kenderaan di Eropah menjelang hujung dekad ini. Tetapi penerimaan suam-suam model ID mereka menyebabkan VW mengkaji semula strategi mereka.

Dari 180 bilion Euro (RM914 bilion) bajet diperuntukkan pada 2023 untuk EV generasi baharu, pengeluar Jerman itu kini akan menggunakan satu pertiga darinya untuk pembangunan enjin pembakaran.

Pengumuman ini datang dari Arn Antlitz, Chief Financial Officer dan Chief Operating Officer di Volkswagen Group. “Syarikat mahu membelanjakan kira-kira 60 bilion Euro (RM304 bilion) untuk memastikan kereta pembakaran kami kompetitif.”

Tambahnya, “Masa depan ialah elektrik, tetapi masa lampau belum berakhir.”

Tahun lepas, bos VW, Thomas Schäfer merujuk kepada ICE sebagai “teknologi lama” dalam konteks e-fuel. Dia berkata bahan api sintetik hanyalah “bunyi yang tidak diperlukan”, walaupun Porsche yang juga dalam kumpulan sama sedang giat terlibat dalam bahan api sintetik di kilang di Chile.

Satu lagi jenama premium dalam VW juga sedang meneliti bagaimana bahan api mampan berevolusi. Bugatti merancang membina stesen minyak yang boleh dipasang di rumah-rumah pemilik dan diisi dengan bahan api sintetik.

Lamborghini pula percaya enjin pembakaran boleh diselamatkan dengan membuatkannya menggunakan bahan selain minyak fosil. Bentley juga sedang meneroka bahan api dengan pelepasan karbon hampir sifar.

Jelas bahawa semakin banyak pengeluar kereta menilai semula strategi EV mereka memandangkan pengguna belum bersedia melepaskan enjin ICE.

Pengeluar agak agresif kerana piawaian pelepasan semakin ketat, menyebabkan keperluan pelaburan untuk enjin petrol berfungsi dengan lebih bersih. Pada masa yang sama, lambakan kereta EV dari China juga merisaukan pengeluar-pengeluar utama.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved