fbpx

Apa itu EV? Bugatti akan dedah enjin V16 pada 20 Jun ini!

bugatti logo

DALAM zaman elektrifikasi ini, seperti yang kita dapat lihat banyak pengeluar mula menawarkan model elektrik sepenuhnya (EV) atau hibrid.

Bugatti juga terkesan, tetapi mereka nampaknya belum bersedia untuk EV, sebaliknya mengambil jalan hibrid. Dengan nama seperti Bugatti, anda pasti dapat jangkakan ia bukan hibrid biasa.

Tepat sekali, ia hibrid dengan pakej enjin V16 yang mampu memberikan kuasa puncak sehingga 1,800hp. Enjin ini bakal didedahkan kepada dunia pada 20 Jun depan.

Ia merupakan enjin naturally-aspirated (NA) tidak seperti pada Veyron dan Chiron yang merupakan enjin quad-turbo.

V16 yang akan menggantikan W16 ini ialah hibrid dengan tiga motor elektrik – dua pada gandar depan, satu di belakang. Motor elektrik belakang ini juga akan terletak di dalam kotak gear dwi-klac 8-kelajuan.

Ura-ura mengatakan enjin ini mempunyai sesaran 8.3-liter yang boleh rev sehingga 9,500rpm dan menjana sehingga 1,000hp. Motor elektrik pula menyumbang kuasa tambahan menjadikan output keseluruhan sebanyak 1,800hp.

Kita sudah mengetahui Bugatti bakal melancarkan pengganti Chiron tahun ini. Jadi, enjin ini pastinya menjadi nadi kepada hypercar baharu ini nanti.

Black Bess

Menurut Bugatti, hypercar itu nanti “direka dari bawah sepenuhnya”. Ia mengambil inspirasi dari model-model lepas seperti Type 57 C Atlantic, Type 41 Royale, dan Type 35.

Hypercar ini juga dijangka mampu memecut ke 100km/j kurang dua saat, 200km/j dalam lima saat, dan mencapai 300km/j kurang 10 saat. Kelajuan maksima dihadkan kepada 446km/j.

Dikatakan hanya 250 unit akan dikeluarkan. Ini lebih eksklusif berbanding Veyron dan Chiron, yang masing-masing dibina sebanyak 450 dan 500 unit.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved