fbpx

Hayden Haikal juara Thailand Super Series 2024 dalam kelas GT4!

hayden haikal thailand super series gt4 01

HAYDEN Haikal terus mengharumkan nama negara, kali ini berjaya menjuarai kelas GT4 di perlumbaan Thailand Super Series Championship. Lebih menarik lagi, perlumbaan ini merupakan penyertaan pertamanya memandu Mercedes-Benz AMG GT4 tersebut!

Kemenangan Hayden Haikal ini turut memberikan pasukan Racing Aurora (sebuah pasukan Malaysia) kemenangan pertama GT4 di peringkat antarabangsa.

Pemandu berusia 19 tahun itu menamatkan perlumbaan lebih satu jam itu di litar Chang International Circuit yang mempunyai jarak 4.554km. Hayden melepasi garisan penamat 26 saat di depan pemandu tempat kedua, K. Kantadhee yang memandu Porsche Cayman GT4 RS Clubsport.

Hayden menyertai perlumbaan Super Series Supercar GT4 27 minit selepas ia bermula, mengambil alih tugas rakan sepasukannya, Peter Hackett semasa pertukaran pemandu di tengah-tengah perlumbaan. Pada masa itu, Kantadhee berada di depan sejauh 8 saat.

Selepas beberapa ketika, Kantadhee yang memandu untuk AAS Motorsport itu terpaksa berada di pit kerana mekanik perlu membuang balutan yang rosak di bonet depan jenteranya.

Dua pelumba lain yang juga memandu Porsche Cayman GT4 RS Clubsport telah dikenakan penalti stop-and-go 2 saat kerana melanggar had masa minima semasa hentian pit.

Hayden yang tidak menyedari akan insiden-insiden ini terus mara ke posisi depan, jauh dari pesaing lain.

“Menggalas dua tanggung jawab (bersaing dalam Super Eco dan GT4 Class) dan tamat dengan kemenangan pertama saya dalam GT4 merupakan satu perasaan menakjubkan,” kata Hayden.

“Saya berterima kasih kepada Peter (Hackett), Racing Aurora, dan para penaja kerana merealisasikan semua ini,” tambahnya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved