fbpx

Hayden Haikal menang lagi di kejuaraan Thailand Idemitsu Super Turbo

hayden haikal thailand idemitsu super turbo 05

HAYDEN Haikal telah memperoleh kemenangan ketiga dan tempat keenam dalam Round 2 bagi Idemitsu Super Turbo Championship di Litar Antarabangsa Chang, Buriram Thailand hujung minggu lalu.

Ini menjadikan pelumba remaja Malaysia itu berada selesa di tempat teratas kejuaraan dengan kutipan mata tertinggi.

Dengan tiga kemenangan dalam empat perlumbaan setakat ini, Hayden dan Toyota Vios #437 Wing Hin Motorsport terus menunjukkan dominasi mereka dalam Junior Class (Normally Aspirated) bagi enjin 1500cc.

Mereka juga antara pesaing teratas keseluruhan di samping kereta-kereta turbo dan lebih berkuasa.

Untuk hujung minggu baru-baru ini, perlumbaan agak mencabar bagi Hayden. Insiden pada sesi latihan bebas hari Jumaat menyebabkan pasukan terpaksa bekerja keras membaiki kereta dengan baki tiga jam sebelum kelayakan bermula.

Hayden dan pasukan terus menunjukkan taring dengan memperoleh posisi ketiga dalam kelayakan.

Race 1 pada Sabtu bermula dengan baik dimana Hayden berada di tempat ke-12 sebelum mengalami masalah transmisi di pertengahan perlumbaan.

Pelumba berusia 18 tahun itu menghabiskan perlumbaan dengan hanya gear 5, tamat di tempat ke-21 dan keenam dalam kelasnya.

Kemudian dalam Race 2 pada hari Ahad, Hayden berjaya berada di tempat pertama dalam kelasnya, dan tamat di tempat kelapan keseluruhan di belakang jentera-jentera turbo.

Dia pada mulanya tamat di tempat kedua tetapi dinaikkan ke tempat pertama disebabkan pemenang dikenakan penalti.

“Permulaan perlumbaan agak kecoh dengan banyak kereta kemalangan di jalan lurus utama. Saya bernasib baik dapat mengelak dari insiden sebelum bendera merah dikibarkan.

“Apabila perlumbaan dimulakan semula, saya berentap dengan tiga kereta teratas dalam kelas,” kata Hayden.

Sejak memulakan perlumbaan Idemitsu Super Turbo pada Mac, Hayden telah memperoleh kemenangan berturut-turut dalam dua permulaan pembukaan.

Perlumbaan seterusnya akan diadakan pada 18 hingga 23 Jun 2023.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved