fbpx

Polis Houston temukan kereta curi bernilai RM4.7 juta di ‘kedai potong’ kartel Mexico

Car cementary
Car cementary

HASIL siasatan selama enam bulan, Bahagian Siasatan Khas (SID) Pejabat Sheriff Harris County berjaya membuat tiga tangkapan melibatkan kartel serta menemukan sejumlah kenderaan curi bernilai $1 juta di Houston, Texas.

Menurut laporan, penangkapan dibuat di tiga ‘kedai potong’ di Houston Utara dengan bantuan daripada beberapa agensi kerajaan. Sebanyak 14 buah kenderaan curi berjaya ditemukan semula, dengan nilai keseluruhan dikatakan melebihi $1 juta.

Pihak berkuasa mendedahkan yang kebanyakan daripada kenderaan curi tersebut adalah pikap trak mewah namun jenama dan model spesifik tidak dinyatakan.

Ketiga-tiga ‘kedai potong’ tersebut didapati berselindung di sebalik perniagaan bengkel namun hakikatnya, ia menjadi lokasi di mana kenderaan curi akan dileraikan dan dijual sebagai alat ganti.

Pejabat Syerif Harris County percaya bahawa jenayah yang lebih teruk turut berlaku di lokasi-lokasi berkenaan, yang didakwa mempunyai kaitan dengan Kartel Generasi Baru Jalisco atau Cártel de Jalisco Nueva Generación (CJNG).

Foto: Pejabat Sherif Harris County

Menurut Peguam A.S. Alamdar S. Hamdani, “CJNG adalah salah satu organisasi jenayah yang paling berkuasa dan berbahaya di Mexico, bercirikan keganasan melampau dan penyeludupan bahan yang paling berbahaya.”

Buat masa ini, serbuan ini membawa kepada lima tangkapan. Mejar Paul Suarez daripada Pejabat Syerif Harris County berkata pasukan SWAT HSCO, skuad bom dan SID bekerjasam rapat dalam operasi tersebut.

“Matlamat kami bukan hanya untuk mengganggu organisasi ini tetapi untuk memusnahkannya sepenuhnya,” kata Suarez.

Selain itu, pihaknya juga sedang dalam usaha memulangkan semula kenderaan-kenderaan yang ditemukan itu kepada pemilik.

Lihatkan Ulasan (1)
  • Wow, awesome weblog format! How long have you ever been blogging for?
    you made running a blog look easy. The overall glance of your site is great, as well as the content!

    You can see similar here sklep internetowy

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved