fbpx

Porsche hentikan jualan 718 Cayman, Boxster di Eropah

Porsche-718_Cayman-2017-1600-06

SEPERTI Macan, hayat 718 Cayman dan 718 Boxster di Eropah sudah berakhir kerana kedua-duanya tidak dapat mematuhi peraturan keselamatan siber Kesatuan Eropah (EU) yang akan berkuat kuasa Julai ini.

Dalam satu emel yang dihantar ke Motor1, jurucakap Porsche, Oliver Hilger mengesahkan bahawa jualan model-model entry-level itu sudah pun dihentikan di Eropah.

Bagaimanapun, jentera coupe dan convertible itu akan terus ditawarkan di pasaran-pasaran lain di seluruh dunia termasuk Amerika Syarikat.

Varian yang lebih berkuasa iaitu Cayman GT4 RS dan Boxster RS Spyder pula masih boleh dijual di benua itu memandangkan kedua-dua model berkenaan dikeluarkan dalam jumlah yang terhad.

Senibina elektrikal yang digunakan oleh Boxster dan Cayman generasi keempat yang sudah agak berusia, dengan kedua-duanya diperkenalkan buat pertama kali pada 2016.

Jadi untuk menaik taraf senibina tersebut akan menelan belanja yang besar, dikatakan separuh daripada bajet yang digunakan untuk membangunkan model serba baharu.

Untuk pengetahuan, Porsche kini sedang membangunkan Cayman/Boxster generasi baharu yang akan menggunakan trenkuasa elektrik sepenuhnya, seperti Macan generasi kedua yang diperkenalkan baru-baru ini. Model baharu itu dikatakan akan memasuki pasaran pada 2025.

Penghentian jualan Cayman/Boxster di Eropah tidak akan menjejaskan sangat pendapatan Porsche, memandangkan hanya 20,518 unit model berkenaan terjual di peringkat global pada 2023. Angka ini hampir empat kali ganda lebih rendah berbanding jualan Macan iaitu 87,355 unit.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved