fbpx

Infiniti QX80 2025 didedahkan, mahu lawan Range Rover Sport?

infiniti qx80 2025 05

INILAH Infiniti QX80 2025 serba baharu, dan segalanya besar tentang SUV ini. Dari saiz, kuasa, enjin, ruang, dan macam-macam.

Rekaan luaran QX80 ini mirip dengan konsep Infiniti Monograph QX yang dipertontonkan tahun lepas. SUV ini mempunyai panjang 5,334mm dari depan ke belakang, dibina atas pelantar atau casis jenis old-school.

Infiniti menggelar bentuk QX80 ini sebagai “anti wedge” kerana rekaannya yang menegak dengan garisan lurus. Malah, hud depannya juga hampir rata. QX80 juga dilengkapi dengan gril double-arch, kemasan hitam, pilihan bumbung hitam, dan pembuka pintu jenis retractable.

Bahagian dalam seperti dijangka, adalah ultra-mewah penuh dengan balutan kulit dan kemasan premium. Varian tertinggi Autograph dilengkapi dengan tempat duduk semi-aniline dan papan pemukanya mendapat kemasan aluminium/kayu.

Paparan instrumen digital berkembar bersaiz 14.3-inci digabungkan bagi memberikan skrin lebar memanjang. Terdapat skrin ketiga bersaiz 9-inci di depan konsol tengah untuk kawalan pendingin hawa, pemanas/penyejuk tempat duduk, dan mod pemanduan.

Disebabkan saiznya yang besar, Infiniti QX80 didatangkan dengan Front Wide View yang menggunakan pelbagai kamera untuk menayangkan paparan 170-darjah di depan untuk memudahkan pengemudian di tempat sempit.

Enhanced AroundView pula merupakan paparan 360-darjah, dan terdapat juga kamera di dalam kereta yang boleh dilihat oleh penumpang depan. Ia juga boleh diakses menggunakan aplikasi telefon pintar.

Ciri lain pada QX80 termasuklah Biometric Cooling, tempat duduk dengan fungsi urut, InTouch dengan Google Built-In, sambungan Apple Carplay dan Android Auto, bantuan pemandu ProPilot 2.1, sistem audio 600watt pada varian biasa (Pure, Luxe, Sensory), dan sistem audio Klipsch 1200watt untuk varian Autograph.

Untuk QX80 2025 terbaharu, tiada lagi enjin V8 5.6-liter naturally-aspirated, diganti dengan enjin 3.5-liter V6 twin-turbo yang menjana 450hp dan 699Nm tork. Ini sebenarnya peningkatan dari output yang dihasilkan enjin V8 sebelumnya.

Anda boleh pilih versi pacuan semua-roda atau roda-belakang, tetapi kotak gear adalah standard, automatik 9-kelajuan. Infiniti berkata pembinaan casis baharu ini 57 peratus lebih tegar berbanding model lama, dan boleh dipilih dengan suspensi biasa atau udara.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved