fbpx

Tonton video dron kamera terpantas di dunia kejar Max Verstappen di litar Silverstone

red bull drone 1

RED Bull baru-baru ini menyiarkan video di platform-platform media sosial menunjukkan sebuah dron memaparkan rakaman kereta Formula Satu (F1) di litar Silverstone.

Jentera F1 itu dipandu oleh juara dunia, Max Verstappen dan rakaman dari dron itu cukup menarik, seperti mengejar dari atas. Suatu rakaman F1 yang tidak pernah dibuat sebelum ini.

Ia hasil kerjasama antara Red Bull dan Dutch Drone Gods. Mereka telah menghabiskan masa kira-kira setahun membangunkan Red Bull Drone 1.

Dron yang dibangunkan khas ini diterbangkan secara manual melalui first-person view (FPV). Ia mampu memecut ke 300km/j dalam masa 4 saat sahaja.

Untuk menunjukkan kebolehannya, pasukan Red Bull menjalankan ujian pecutan dron itu berlumba dengan RB8 yang dipandu David Coulthard.

Walaupun jentera F1 ini telah berusia 10 tahun, ia masih mempunyai prestasi tinggi. Enjin 2.4-liter V8 dengan 850hp hanya perlu membawa beban seberat 635kg.

Dan walaupun mencuba sebaik mungkin, Coulthard tetap kalah terhadap drop ini. Baik, ia mampu ‘tapau’ F1 di jalan lurus. Tetapi bagaimana dengan litar penuh yang mempunyai selekoh?

Inilah cabaran sebenar Red Bull Drone 1. Ia perlu melalui kesemua 18 selekoh di litar Silverstone, mengejar Verstappen yang memandu jentera terbaharu, RB20 yang akan berlumba untuk musim 2024.

Sayangnya, hari hujan di Silverstone. Hujan juga membantutkan sedikit kelajuan F1 ini kerana ia menggunakan set tayar basah. Tetapi ia masih laju dan memberi cabaran untuk dron itu mengejar.

Terbukti dron itu tiada masalah kekal mengekori RB20 untuk satu pusingan penuh. Dengan percikan air hujan di tayar kereta, memberikan perspektif baharu akan kelajuan sebenar F1.

Tonton video di bawah yang memaparkan bagaimana pembangunan dan di sebalik tabir Red Bull Drone 1 menjayakan misinya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved