fbpx

Volvo XC40, C40 Recharge dinamakan semula sebagai EX40, EC40

Volvo EC40 and Volvo EX40

VOLVO Cars telah mengumumkan penyelarasan nama bagi dua model elektrik keluarannya iaitu XC40 Recharge dan C40 Recharge, sejajar dengan transformasinya ke arah menjadi pengeluar EV sepenuhnya menjalang 2030.

Dengan penyelarasan ini, kedua-dua model berkenaan kini dikenali sebagai EX40 dan EC40, meletakkannya sebaris dengan model-model elektrik Volvo yang lain iaitu EX30, EX90 dan EM90.

Sementara itu, model-model hibrid plug-in seperti XC40 dan C40 tidak lagi akan menggunakan nama Recharge. Sebaliknya, kod T6 dan T8 akan digunakan untuk menunjukkan tahap kuasa yang berbeza.

Menurut Volvo, penyelarasan ini adalah bagi memudahkan pelanggan sedia dan baharu mereka untuk membezakan mana satu model elektrik dan mana satu model hibrid ketika membuat pembelian.

Pengeluar dari Sweden itu turut memperkenalkan pakej perisian Performance untuk EX40 dan EC40 varian Twin Motor. Selain meningkatkan kuasa sebanyak 25 kW (34 hp), pakej tersebut juga merangkumi pemetaan pedal unik untuk tindak balas yang lebih pantas dan mod Performance yang memberikan kuasa penuh sebanyak 325 kW (436 hp).

Bergantung kepada pasaran, pakej Performance ditawarkan secara opsyen untuk pelanggan yang membeli kereta Volvo baharu. Pemilik C40 dan XC40 Recharge model tahun 2024 juga boleh membeli dan memuat turun perisian tersebut.

Sementara itu, varian B5 bagi XC60 dan XC90 kini menggunakan kitaran pembakaran enjin yang lebih efisien yang dikatakan dapat mengurangkan pelepasan CO2 dan meningkatkan tahap kecekapan bahan api dari 2% hingga 4%.

Akhir sekali, Volvo turut memperkenalkan EX40, EC40 dan XC40 Black Edition yang menampilkan warna luaran Onyx Black, lencana dan rim aloi 20 inci dalam kemasan hitam berkilat, serta pilihan upholsteri Microtech atau tekstil.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved