fbpx

Daihatsu sambung semula penghantaran Rocky dan Toyota Raize di Jepun

toyota raize

DAIHATSU Motor Co mengumumkan bahawa penghantaran bagi tiga model – Daihatsu Rocky, Toyota Raize, dan Subaru Rex – akan disambung semula di Jepun.

Ini susulan penggantungan jualan dan penghantaran model-model tersebut berikutan krisis keselamatan tahun lepas.

Walaubagaimanapun, dalam perkembangan terbaharu, Kementerian Pengangkutan mengumumkan bahawa penggantungan itu ditarik balik kerana kenderaan-kenderaan tersebut mematuhi standard Undang-Undang Kenderaan Darat.

Menurut laporan oleh carwatch, ujian telah dilakukan oleh kementerian itu sendiri.

Daihatsu berkata mereka akan kembali mengeluarkan dan menghantar kenderaan-kenderaan tersebut secara beransur-ansur. Persiapan kini dibuat bersama dengan syarikat jualan dan pembekal.

Tahun lepas, sebanyak 56,111 unit Toyota Raize dan 22,329 Daihatsu Rocky terlibat dalam isu manipulasi ujian perlanggaran.

Dalam ujian perlanggaran berkenaan, keputusan untuk tiang yang digunakan untuk mengukur impak di sebelah kiri digunakan juga di sebelah kanan sedangkan kedua-dua bahagian perlu diuji.

Kedua-dua model berkenaan didapati menjalani ujian UN R135 yang tidak sempurna. Dalam kes ini, Daihatsu membuat ujian perlanggaran hanya di bahagian penumpang dan tidak di bahagian pemandu.

Penemuan itu menjejaskan kira-kira 78,000 kenderaan hibrid yang dijual di Jepun.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved