fbpx

Jualan EV di UK sendu, ‘Mr. Bean’ dipersalahkan

rowan atkinson

PELAKON Mr. Bean, Rowan Atkinson telah dipersalahkan berikutan jualan kenderaan elektrik (EV) di United Kingdom yang sendu atau kurang memberangsangkan, lapor Sky News.

Nama Atkinson disebut semasa mesyuarat perubahan iklim dan alam sekitar di House of Lords minggu lepas. Mereka berkata, komen Atkinson itu memburukkan jualan EV di UK.

Komen tersebut diterbitkan dalam The Guardian pada 3 Jun 2023, dimana Atkinson berkata “kenderaan elektrik tidaklah begitu mesra terhadap alam sekitar seperti yang didakwa.”

Dia juga mengulas mengenai kesan EV terhadap alam sekitar, pengeluarannya, bahan api alternatif, jangka hayat kereta, dan “bulan madu kita bersama EV sudah berakhir”.

Minggu berikutnya, The Guardian menyiarkan satu artikel lain oleh Simon Evans, naib editor Carbon Brief, yang telah mengesahkan kesalahan terhadap dakwaan Atkinson itu.

Dalam mesyuarat itu, Green Alliance memberikan pendapat berkenaan halangan utama dihadapi kerajaan UK dalam proses meninggalkan kereta diesel dan petrol sebelum 2035.

Katanya, “Salah satu artikel paling memburukkan ialah komen tulisan Rowan Atkinson dalam The Guardian yang telah dibuktikan salah.”

“Malangnya, semakan fakta tidak akan sampai secara meluas seperti dakwaan salah pada awalnya.”

Tahun lepas, kerajaan UK mengumumkan untuk menangguhkan pengharaman jualan kereta petrol dan diesel baharu kepada 2035.

Menurutnya, perubahan itu “lebih praktikal, sesuai, dan realistik” yang “meringankan beban kepada golongan pekerja”.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved