fbpx

RASMI: Lewis Hamilton berpindah ke Ferrari untuk F1 2025

lewis hamilton ferrari – planetf1
Gambar oleh: PlanetF1

BAIK, ini sudah rasmi. Lanjutan dari berita ura-ura kami sebelum ini, kali ini segalanya sudah sah. Lewis Hamilton akan berpindah dari Mercedes-AMG Petronas ke Scuderia Ferrari.

Menurut Hamilton, ianya “salah satu keputusan paling sukar pernah saya buat”. Dengan ini, maka redalah spekulasi yang tular beberapa hari ini.

Mercedes menjadi pihak pertama mengumumkan perpindahan mengejut Hamilton ini. Boss Toto Wolff berkata: “Dari segi padanan pemandu pasukan, hubungan kami menjadi antara paling berjaya dalam sukan ini.

“Ianya sesuatu yang kami boleh lihat dengan penuh bangga; Lewis akan sentiasa menjadi bahagian penting dalam sejarah sukan permotoran Mercedes.”

“Walaubagaimanapun, kami telah mengetahui kerjasama kami akan berakhir juga, dan harinya telah tiba. Kami terima keputusan Lewis untuk mencari cabaran baharu, dan peluang masa depan kami tetap mengujakan,” tambahnya.

Hamilton berkata, “Saya telah mendapat 11 tahun yang menakjubkan dengan pasukan ini dan sangat berbangga dengan apa yang kami kecapi.

“Mercedes telah menjadi sebahagian dari hidup saya sejak saya berumur 13 tahun. Ianya tempat dimana saya membesar, jadi membuat keputusan meninggalkan (Mercedes) merupakan salah satu keputusan paling sukar pernah saya buat,” kata pemandu berusia 39 tahun itu.

Gambar oleh: PlanetF1

Sementara itu, Ferrari pula membuat respon ringkas mengesahkan perjanjian “beberapa tahun” dengan Hamilton bermula 2025.

Beliau akan berganding dengan Charles Lecrec, pemandu nombor satu Scuderia yang juga menandatangani lanjutan kontrak minggu lepas.

Jadi, siapa yang akan menggantikan tempat Hamilton di Mercedes? Menurut laporan media antarabangsa, Carlos Sainz Jr akan mengambil tempat pemandu Britain itu.

Carlos Sainz yang kini bersama Ferrari akan berpisah pada penghujung 2024.

Lewis Hamilton telah mencipta kerjasama cukup berjaya dengan Mercedes dimana beliau memperoleh tujuh kali gelaran juara dunia – satu di McLaren, enam lagi dengan pasukan ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved