fbpx

Mitsubishi Xpander HEV, Xpander Cross HEV dilancarkan di Thailand

Mitsubishi Xpander HEV 01

MITSUBISHI Motors Corporation secara rasminya melancarkan Xpander dan Xpander Cross versi hibrid (Hybrid Electric Vehicle atau HEV) di pasaran Thailand.

Ini merupakan kali pertama crossover tujuh tempat duduk itu menerima trenkuasa hibrid elektrik sejak ia memasuki pasaran pada 2017.

Tidak seperti versi petrol yang dikuasakan oleh enjin 1.5-liter, kedua-dua model baharu ini menampilkan enjin 1.6-liter yang secara sendirinya menghasilkan 95 hp dan 134 Nm.

Apabila digandingkan dengan motor elektrik, Xpander HEV mendapat kuasa keseluruhan sebanyak 116 hp dan 255 Nm yang disalurkan ke roda hadapan.

Enjin kitaran Atkinson itu mempunyai kecekapan pembakaran yang lebih tinggi dan pam air elektrik yang dikatakan dapat mengurangkan penggunaan bahan api sehingga 34 peratus untuk pemanduan urban dan 15 peratus untuk pemanduan dalam situasi bercampur-campur.

Trenkuasa hibrid yang digelar sebagai e:Motion itu menawarkan tujuh mod pemanduan iaitu Normal, Tarmac, Gravel, Mud, Wet, Charge dan EV.

Selain itu, ia juga mempunyai Active Yaw Control (AYC) yang bertindak untuk mengawal daya brek di antara tayar hadapan kiri dan kanan.

Dari segi rekaan, model-model HEV ini mengekalkan rupa facelift yang diperkenalkan pada 2022. Bagaimanapun, ia boleh dibezakan dengan versi petrol menerusi lencana HEV pada gril dan tailgate, dan lencana Hybrid EV pada pintu hadapan.

Bukan itu sahaja, Mitsubishi turut memberikan aksen biru pada bampar hadapan dan belakang, skirt sisi dan rim.

Ruang dalaman pula menampilkan meter LCD berukuran lapan inci, skrin sentuh berukuran 9.0 inci dengan Apple CarPlay dan Android Auto, brek parkir elektronik dan tuil gear baharu dengan teknologi Shift-by-Wire.

Menurut Mitsubishi, material penyerap dan penebat bunyi juga telah ditambah pada bahagian-bahagian penting untuk memastikan kabin sentiasa senyap terutamanya semasa memecut dan memandu pada kelajuan tinggi.

Di Thailand, Xpander dan Xpander Cross HEV masing-masing dijual pada harga 933,000 baht (RM124,544) dan 961,000 baht (RM128,282).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved