fbpx

Mazda kembali ke segmen prestasi dengan Spirit Racing

Mazda Spirit Racing 01

KALI terakhir Mazda mempunyai kereta pretasi dalam barisannya adalah pada 2013 menerusi Mazdaspeed 3 (juga dikenali sebagai Mazda 3 MPS) yang merupakan produk sub-jenamanya iaitu Mazdaspeed.

Bagaimanapun, selepas hot hatch itu dikeluarkan, sub-jenama itu menjadi senyap dan akhirnya ‘mati’ begitu sahaja.

Foto: CarWatch

Sedekad telah berlalu, kini Mazda telah mengumumkan yang mereka akan kembali ke segmen prestasi menerusi sub-jenama baharu yang dikenali sebagai Mazda Spirit Racing.

Sebagai permulaan, Mazda Spirit Racing akan menawarkan dua model iaitu Spirit Racing RS dan Spirit Racing 3, masing-masing dibangunkan berasaskan dua model sedia ada iaitu MX-5 dan Mazda 3.

Menurut Mazda, suspensi dan aerodinamik kedua-dua model berkenaan dibuat menggunakan pengetahuan yang diperoleh menerusi penglibatan mereka dalam siri perlumbaan Super Taikyu Series.

Di samping naik taraf mekanikal, Spirit Racing RS dan Spirit Racing 3 juga akan mendapat sentuhan penampilan yang lebih agresif berbanding versi standard.

Spirit Racing RS, sebagai contoh, didatangkan dengan kit badan berserta set pelekat, muncung ekzos yang lebih besar, sistem brek Brembo dan lencana yang dihitamkan. Di dalam, terdapat stereng dengan balutan Alcantara dan sepasang kerusi bucket Recaro dengan abah-abah perlumbaan.

Sementara itu, Racing Spirit 3 juga mempunyai ekzos besar dan lencana hitam, namun ia dilihat mempunyai splitter hadapan dan skirt sisi yang lebih menonjol, serta spoiler gentian karbon.

Tidak diketahui sama ada Mazda akan menaik taraf enjin dengan kuasa yang lebih tinggi ataupun tidak, namun jika mereka serius hendak bersaing dengan Toyota Gazoo Racing, itulah yang perlu mereka lakukan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved