fbpx

“Mari terus hasilkan enjin” – Pengerusi Toyota

akio toyoda

PENGELUAR kereta terbesar dunia, Toyota, tidak mahu menyerah kalah dalam enjin pembakaran dalaman. Mereka ingin meneruskan komitmen itu dan ianya hasil dari hala tuju oleh pengerusinya yang juga ‘kaki kereta’, Akio Toyoda.

Beliau mahu melindungi jutaan pekerjaan di Jepun dan pada masa yang sama menawarkan pilihan kepada pembeli-pembeli kereta masa depan.

“Kepada mereka yang telah membuat enjin dari dulu hingga sekarang, mari terus hasilkan enjin,” kata Toyoda semasa acara Tokyo Auto Salon 2024 (TAS2024).

“Disebabkan kita pencinta kereta kitab oleh membentuk masa depan. Keinginan saya untuk menikmati kereta membuatkan saya mahu mencuba pelbagai teknologi. Ini satu perkara yang saya serius,” katanya.

Tambahnya, seramai lebih 5.5 juta pekerja terlibat dalam pembuatan enjin di Jepun. “Kita jangan kehilangan mereka ini,” kata Toyoda.

Beliau menggariskan pelan pelbagai hala Toyota dalam mobiliti masa depan.

“Bagaimana cara mencapai neutraliti karbon bergantung kepada negara dan rantau. Walaubagaimanapun, bukankah keinginan kereta yang kita perlukan?”

“Saya mendapati bahawa, di luar negara, kami mempunyai ramai rakan sekerja yang mempunyai minat dan keinginan sama.”

Menurutnya, kenderaan BEV (elektrik bateri) bukanlah satu-satunya cara mencapai neutraliti karbon, Toyota juga sedang menjalankan pembangunan hidrogen sejak tiga tahun lepas.

“Tahun lepas, kami mencuba hidrogen cecair dan memandunya di Le Mans. Masih terdapat tugas untuk enjin dalam mencapai neutraliti karbon. Jadi, mari perhalusi teknologi enjin. Mari mulakan projek itu.”

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved