fbpx

Zeekr masuk pasaran Singapura tahun ini, sedia lancar dua model

zeekr-x-002

JENAMA kenderaan elektrik mewah yang bernaung di bawah Geely iaitu Zeekr dilaporkan akan menerjah pasaran Singapura bermula tahun ini.

Menurut The Business Times, jualan akan bermula pada separuh pertama tahun ini, manakala penyerahan pertama dijangka berlaku seawal Jun atau Julai.

Mewakili Zeekr di Singapura adalah Premium Automobiles Group, yang telah dilantik sebagai pengedar rasmi jenama itu. Premium Automobiles juga merupakan pengedar rasmi kenderaan Audi di republik itu.

Buat masa ini, Zeekr akan melancarkan dua model iaitu 009 dan X, kedua-duanya dibina menggunakan platform Scalable Experience Architecture (SEA) yang dibangunkan oleh Geely.

009 merupakan MPV bersaiz besar dengan ukuran panjang mencecah 5.2 meter dan kabin yang boleh memuatkan sehingga enam penumpang. Dengan bateri berkapasiti 140 kWj, ia boleh dipandu sejauh lebih 800 km dengan satu cas penuh.

X diperkenalkan pada Februari 2023 sebagai model ketiga dalam barisan Zeekr. Perincian teknikal tidak diketahui namun crossover kompak ini dikatakan menggunakan trenkuasa yang sama dengan Smart #1, bermakna ia mungkin ditawarkan dengan bateri 66 kWj dengan jarak pandu sekitar 400 km.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved