fbpx

Volvo diesel terakhir akan dikeluarkan awal 2024 pada Climate Week NYC

Screenshot 2023-12-20 at 9.26.22 PM

MENJELANG 2030, Volvo Cars merancang untuk hanya menjual kereta elektrik (EV) sepenuhnya dan menjelang tahun 2040, ia menyasarkan untuk menjadi syarikat yang neutral iklim.

Untuk menekankan komitmen mereka terhadap cita-cita tersebut, Volvo mengumumkan penamatan pengeluaran untuk semua model kereta Volvo berkuasa diesel menjelang awal 2024 pada Minggu Iklim NYC (Climate Week NYC).

Dalam beberapa bulan dari sekarang, kereta Volvo berkuasa diesel yang terakhir akan dibina, menjadikan Volvo Cars sebagai salah satu pembuat kereta legasi pertama yang mengambil langkah ini.

Pencapaian ini mengikut keputusan Volvo Cars tahun lepas untuk berhenti daripada membangunkan enjin pembakaran (ICE)s baharu.

Pada November 2022, syarikat tersebut telah menjual pegangan mereka dalam Aurobay, syarikat usaha sama yang menyimpan semua baki aset enjin pembakaran mereka.

Sejak itu, Volvo Cars menghentikan perbelanjaan daripada bajet R&D mereka untuk membangunkan enjin pembakaran dalaman yang baharu.

“Rangkaian kuasa elektrik adalah masa depan kami, dan ia lebih baik daripada enjin pembakaran: ia mengurangkan bunyi, mengurangkan getaran, dan juga mengurangkan kos servis untuk pelanggan kami serta mengsifarkan pelepasan paip ekor,” kata Jim Rowan, Ketua Eksekutif di Volvo Cars.

“Kami memberikan tumpuan penuh dalam mencipta sebuah portfolio yang terdiri daripada kereta elektrik premium dan elektrik sepenuhnya yang akan memberikan semua yang pelanggan kami harapkan daripada Volvo – hal ini merupakan bahagian penting dalam tindak balas kami terhadap perubahan iklim.”

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved