fbpx

Toyota Land Cruiser 70 Series facelift dilancarkan di Jepun

Toyota Land Cruiser 70 Series JDM 01

TOYOTA Land Cruiser 70 Series versi facelift, yang diperkenalkan pada Ogos lalu, kini telah dilancarkan di pasaran Jepun.

Untuk pengetahuan, kali terakhir model ini dijual di negara itu adalah pada 2015 sebelum ia ditarik balik dari pasaran kerana tidak mematuhi piawaian keselamatan.

Model kelahiran semula ini pastinya tidak akan menghadapi sebarang masalah dalam aspek itu kerana walaupun mengekalkan reka bentuk klasik dan casis ladder frame yang asal, ia telah dikemas kini dengan ciri-ciri moden.

Antara ciri yang dimaksudkan adalah Vehicle Stability Control (VSC), Active Traction Control (A-TRC), Hill Start Assist Control (HAC), Downhill Assist Control (DAC) serta electronic differential lock.

Menurut Toyota, sistem suspensi SUV ini juga telah ditala semula untuk pemanduan yang lebih selesa di atas jalan raya.

Dari segi keselamatan, Land Cruiser 70 Series dilengkapi dengan sistem Toyota Safety Sense (TSS) yang merangkumi pelbagai ciri termasuk Pre-Crash Safety, Lane Departure Alert, Road Sign Assist, Auto High Beam dan pelbagai lagi.

Versi JDM ini dikuasakan oleh enjin turbodiesel 1GD-FTV 2.8-liter empat silinder dengan 204 PS dan 500 Nm, sama seperti Hilux. Kuasa disalurkan ke roda menerusi transmisi automatik enam kelajuan ‘6 Super ECT’ dan sistem pacuan empat roda.

Di Australia, Land Cruiser 70 Series boleh didapati dengan enjin turbodiesel 4.5-liter V8 yang menghasilkan 205 PS dan 430 Nm. Kuasanya mungkin lebih rendah namun enjin ini dipadankan dengan transmisi manual lima kelajuan.

Harga jualan di Jepun bermula dari 4.8 juta yen (RM151,747). Ia dipasang di kilang pemasangan Toyota Auto Body Yoshiwara.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved