fbpx

Hyundai Elantra N 2024 nampak lebih garang tapi…

Hyundai Elantra N 2024 02

SEDAN berprestasi tinggi dari Korea iaitu Hyundai Elantra N telah dikemas kini untuk model tahun 2024.

Menurut Hyundai, penambahbaikan ini adalah hasil dari penglibatan mereka dalam sukan permotoran bagi menjadikan model itu lebih mantap di litar lumba.

Rekaan berinspirasikan ‘motorsport’

Elantra N kini tampil dengan lampu projektor LED yang lebih langsing dan rekaan gril depan baharu dengan jalur merah dan lubang air intake yang lebih besar.

Logo ‘H’ pada bahagian atas bampar kini berwarna hitam, manakala rim aloi tempaan baharu berukuran 19 inci menyumbang kepada pengurangan berat sebanyak 14.9 kg.

Pengendalian ditala semula

Untuk casis, Hyundai menggunakan membran tapak enjin yang diperkuatkan untuk mengurangkan gegaran, G-bushing baharu untuk kawalan stereng yang lebih tepat dan penebat S/ABS baharu pada suspensi belakang untuk redaman yang lebih baik.

Selain itu, suspensi kawalan elektrok (ECS) mendapat kemas kini perisian khusus untuk penambahbaikan ini. Stereng pula dikatakan dapat memberikan maklum balas yang lebih tepat.

Apa yang menarik, Hyundai turut menaikkan tekanan tayar hadapan dan belakang untuk menampung beban yang lebih tinggi pada gandar hadapan sambil mengekalkan keseimbangan pengendalian.

Lebih banyak udara untuk penyejukan

Elantra N menerima sistem penyejukan yang lebih baik tanpa menjejaskan kecekapan aerodinamik. Untuk penyejukan maksimum, terdapat air guard yang akan mengalirkan udara secara lebih efisien ke radiator dan air guide pada bampar hadapan yang ditugaskan untuk menyejukkan brek.

Bukan itu sahaja, sistem brek juga diktambah baik dengan perisian Electronic Stability Control (ESC) baharu dan elemen perlindungan termal pada jalur brek hadapan.

Ruang dalaman yang familiar

Kabin Elantra N mengekalkan elemen-elemen N seperti yang dilihat sebelum ini iaitu jahitan kontras biru pada gear, stereng dan tempat duduk, butang-butang Mode N berwarna biru pada stereng dan kerusi sport.

Selain itu, terdapat juga paparan skrin berkembar (masing-masing berukuran 10.3 inci) yang mempunyai paparan yang spesifik kepada model-model N.

Tiada kuasa tambahan untuk enjin

Elantra N baharu masih dikuasakan oleh enjin turbo 2.0-liter empat silinder dengan 276 hp dan 392 Nm. Pelanggan boleh memilih untuk mendapat transmisi manual enam kelajuan atau klac berkembar (DCT) lapan kelajuan.

Melihat kepada angka prestasi untuk model terdahulu, Elantra N dengan transmisi DCT mampu memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 5.3 saat.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved