fbpx

Suzuki Swift 2024 generasi baharu nampak sebiji macam konsep!

suzuki swift 2024 06

SELEPAS Swift Concept dipertontonkan di acara Japan Mobility Show 2023, Suzuki kini mempersembahkan versi produksi bagi hatchback kompak itu. Ia bakal memasuki pasaran Jepun tidak lama lagi.

Suzuki Swift generasi baharu ini mendapat reka bentuk yang dirombak semula, bahagian dalam baharu, dan platform dinaik taraf dengan janaan kuasa mild hybrid.

Swift baharu ini nampak begitu serupa dengan konsep, malah rim aloi, kemasan luar dan dalam serta warna yang ditawarkan juga sama dengan prototaip yang dipamerkan beberapa minggu lepas.

Lampu LED kini lebih bersegi, terdapat gril seperti ikan, dan garisan karakter tajam di sisi. Versi hibrid boleh dikenal pasti dari kemasan krom lebih tebal di sekeliling gril selain emblem di fender depan. Terdapat sembilan warna ditawarkan termasuk pilihan dwi-tona dengan bumbung hitam.

Bahagian dalam kini mendapat skrin infotainmen 9-inci, tiada paparan instrumen digital kerana ia mengekalkan meter analog. Papan pemuka kini dikemaskan dengan permukaan bertekstur, sementara brek parkir pula kini adalah elektrik, dengan fungsi Auto Hold.

Menurut laman web Suzuki Jepun, Swift baharu ini akan ditawarkan dengan tiga varian iaitu XG, Hybrid MX, dan Hybrid MZ. Versi XG adalah petrol, manakala dua lagi adalah hibrid, seperti namanya.

Suzuki belum mendedahkan sebarang perincian, tetapi mereka berkata enjin 1.2-liter 3-silinder Z12E yang “diperbaharui” kini “sangat cekap” dan “menawarkan tork mencukupi dari kelajuan rendah”.

Semua Swift JDM ditawarkan dengan automatik CVT sebagai standard yang dikatakan lebih ringan, lebih senyap, dan lebih cekap. Kuasa disalurkan ke roda depan, tetapi terdapat juga sistem pacuan semua-roda 4WD sepenuh masa.

Akhir sekali dari segi keselamatan, Swift 2024 dilengkapi dengan Suzuki Safey Support iaitu sistem ADAS yang mempunyai pelbagai sistem aktif seperti Dual Sensor Brake Support.

Suzuki Swift 2024 baharu ini akan mula dieksport ke pasaran lain apabila powertrain ditambah seperti penawaran diesel dan kotak gear manual boleh didapati.

Apa pendapat anda mengenai Swift generasi baharu ini?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved