fbpx

BMW R 1300 GS 2024 bawa banyak perubahan dan inovasi, enjin boxer lebih berkuasa

bmw r 1300 gs 17

BMW telah mendedahkan motosikal yang ditunggu ramai, iaitu R 1300 GS 2024. Ia membawakan banyak teknologi dan inovasi untuk jentera adventure yang ikonik itu.

Pertamanya, casis R 1300 GS telah melalui transformasi dimana bingkai besi padanya telah berubah kepada aluminium ringan, tetapi masih kukuh. Ia juga mendapat komponen EVO Telelever di suspensi depan dan EVO Paralever di belakang untuk ketepatan dan kestabilan tunggangan.

Pemilik juga boleh memilih Dynamic Suspension Adjustment (DSA) yang mengawal penyerap hentak secara adaptif bagi keselesaan di pelbagai bentuk muka bumi. Sistem ini juga mengimbangi suspensi jika terdapat muatan yang dibawa.

Kawalan ketinggian juga dilaras secara adaptif, dan suspensinya adalah 20mm lebih tinggi, direka khas untuk GS. Terdapat empat mod tunggangan termasuklah mod Enduro baharu.

Nadi kepada BMW R 1300 GS 2024 ini ialah enjin boxer dua-silinder, kini lebih kompak dan berkuasa. Dengan sesaran 1,300cc, ia mampu menjana 145hp pada 7,750rpm dan 149Nm pada 6,500rpm.

Lampu bukan sahaja untuk menyuluh, tetapi juga memberikan identiti. Untuk GS 2024, BMW telah memberikan lampu Matrix LED sebagai standard dengan DRL berbetuk X unik. Jika anda pilih Headlight Pro, ia menambah ciri lampu isyarat diintegrasi pada pelindung tangan.

Ciri keselamatan pula termasuklah pilihan Riding Assistant merangkumi Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), dan Lane Change Warning (LCW).

Pelbagai varian model ditawarkan untuk BMW GS kali ini, seperti Triple Black, GS Trophy, dan Option 719 Tramuntana. Setiap satunya dengan kombinasi warna dan gaya tersendiri.

Ada yang teruja untuk motosikal ini tiba ke pasaran Malaysia?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved