fbpx

Rusia sekat eksport petrol dan diesel buat sementara

rusia diesel – the new york times

RUSIA pada Khamis telah menyekat eksport petrol dan diesel berkuat kuasa serta-merta. Ia bagi menstabilkan pasaran bahan api domestik, lapor agensi berita dpa.

Harga minyak mentah menjadi penentu kepada kenaikan harga barang. - Foto ihsan Petronas

Arahan yang dikeluarkan oleh Perdana Menteri Mikhail Mishustin itu merupakan langkah sementara, tetapi tiada tarikh tamat diberikan.

“Sekatan sementara akan membantu memenuhi pasaran bahan api, yang seterusnya akan membolehkan penurunan harga untuk pengguna,” kata kerajaan dalam kenyataan di Moscow.

Hanya beberapa pengecualian dibenarkan, termasuk bekalan yang dipersetujui negara itu dengan Kesatuan Ekonomi Eurasia yang didominasi Moscow, termasuk negara seperti Kazakhstan dan Belarus, lapor agensi berita Interfax.

Langkah itu diambil ekoran kenaikan mendadak harga bahan api di Rusia. Di sesetengah wilayah, bekalan petrol dan diesel semakin berkurangan, terutama di selatan negara itu yang memerlukannya untuk pertanian.

Kerajaan Rusia sebelum ini cuba meningkatkan jumlah bahan api yang didagangkan di bursa domestik. Ia juga memantau harga, khususnya yang perlu dibayar oleh pengguna pertanian.

Rusia masih menjadi antara pengeksport utama petrol dan diesel walaupun berlaku sekatan Barat ekoran perangnya terhadap Ukraine.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved