fbpx

Aprilia RS 457 diperkenalkan sebagai sportbike entry-level dengan 47 hp

Aprilia RS 457 02

SAINGAN dalam segmen motosikal sports entry-level bakal menjadi lebih sengit dengan kehadiran Aprilia RS 457.

Menurut Aprilia, model ini dibangunkan dengan formula yang sama dengan RS 660 yang telah menjadi motosikal sports paling laris di Eropah sejak pelancarannya tiga tahun lalu.

Ini bermula dengan penggayaan, di mana RS 457 tampil dengan elemen-elemen sama yang dilihat pada RS 660 seperti tiga lampu LED yang mengintegrasikan lampu nyalaan siang LED dan lampu isyarat membelok, double fairing dan ekzos pada bahagian ‘perut’.

RS 457 dikuasakan oleh enjin parallel twin DOHC berkapasiti 457 yang dilengkapi dengan teknologi penyejukan cecair dan empat injap setiap silinder. Kuasa yang dihasilkan adalah 47 hp namun jumlah tork tidak didedahkan.

Jentera ini menggunakan kerangka aluminium dengan crankcase yang berfungsi sebagai elemen penggalas beban seperti RS 660. Ini memastikan berat berada pada tahap rendah (175 kg) dan prestasi tunggangan yang dinamik.

Kerangka itu digandingkan dengan fork 41 dengan jarak pergerakan 120 mm di hadapan, serta penyerap hentak jenis monoshock dengan jarak pergerakan 130 mm di belakang. Kedua-duanya mempunyai pelarasan pramuatan.

Sementara itu, sistem brek pula merangkumi cakera bersaiz 320 mm di hadapan, 220 mm di belakang, serta angkup radial empat piston dari ByBre. Model ini menggunakan rim 17 inci dengan tayar 110/70 di hadapan dan 150/60 di belakang.

Dari segi elektronik, RS 457 didatangkan dengan kluster instrumen TFT lima inci, ABS dwi saluran, sistem Ride-by-Wire, tiga mod tunggangan, Traction Control dengan tiga tahap pelarasan. Quickshifter ditawarkan sebagai aksesori.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved