fbpx

Volkswagen Golf GTI 380 sebagai ucap selamat jalan kepada transmisi manual

volkswagen golf gti 380 11

VOLKSWAGEN Golf GTI dengan kotak gear manual bakal ditamatkan, jadi untuk meraikan transmisi itu sebelum ia pupus sepenuhnya, pengeluar Jerman itu memberikan satu edisi khas.

Semua model dengan manual bakal mendapat pakej Golf GTI 380 sebagai satu penghormatan dan mungkinucapa selamat jalan kepada transmisi tiga-pedal itu.

Pakej 380 merangkumi beberapa penambahan kosmetik, antaranya rim 19-inci aluminium-aloi hitam berkilat, tayar prestasi, kemasan hitam pada bumbung dan cermin sisi, serta kemasan merah standard GTI.

Warna badan pula khas untuk GTI 380, antaranya Graphite Gray Metallic, Blue Metallic, Deep Black Pearl, Kings Red Metallic, Moonstone Gray, Opal White Pearl, dan Reflex Silver Metallic.

Di dalam, tombol gear berbentuk bola golf dikekalkan. Untuk varian GTI S dan GTI SE, Volkswagen menawarkan tempat duduk fabrik Scalepaper Plaid sebagai standard. Tempat duduk kulit Vienna pula standard untuk Autobahn, tetapi opsyen bagi SE.

Pakej ini mendapat namanya dari kod dalaman Mk8, dan juga merupakan satu peringatan kepada GTI 337 2022, yang menggunakan nama designasi GTI Mk1.

Di bawah hud Golf GTI 380 ialah enjin 2.0-liter EA888 turbo petrol 4-silinder dengan 241hp dan 273Nm tork. Selain manual, Volkswagen akan terus menawarkan DSG automatic untuk GTI dan Golf R.

Ya, Golf R juga bakal kehilangan versi manual bermula tahun depan. Walaupun GTI 380 tidak mendapat penambahan kuasa, ia kini hadir standard dengan sistem suspensi DCC.

Volkswagen Golf GTI 380 akan bermula pada harga USD32,485 (RM150,519) untuk varian S, sehingga USD40,625 (RM188,236).

Walaupun diperkatan model GTI dengan kotak gear manual akan ditamatkan, yang penting ia bukan satu penamat untuk model hot hatch prestasi ini.

Beberapa minggu lepas, kami melaporkan bahawa Volkswagen telah mendaftar tanda nama baharu GTI tetapi huruf “I” digantikan dengan simbol panahan petir, menandakan elektrifikasi untuk model prestasi ikonik ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved