fbpx

Tonton video Civic Type R FL5 lalui ujian mengelak rusa (moose test)

honda civic type r moose test 06

KEMUNGKINAN kita perlu mengelak rusa semasa memandu adalah tipis tetapi maneuver mengelak kecemasan sangat berguna dalam menguji kenderaan dan pemandu semasa mengelak halangan.

Berasal dari Sweden sejak 1970an, moose test atau ujian mengelak rusa telah dipopularkan pada 1997 oleh majalah kereta Teknikens Värld apabila wartawan, Robert Collin menterbalikkan Mercedes A-Class generasi pertama.

Ianya memberi kesan besar kepada Mercedes, yang terpaksa memanggil balik (recall) semua kenderaan yang terlah terjual dan menangguhkan penghantaran selama tiga bulan.

Majalah Sepanyol km77 meneruskan tradisi ini dengan menguji kenderaan-kenderaan terkini untuk moose test. Model terkini yang diuji ialah Honda Civic Type R generasi baharu (FL5).

Kelajuan tertinggi yang dilakukan tanpa melanggar sebarang kon ialah 74km/j (46 batu sejam), dan menariknya, lebih rendah dari kelajuan yang boleh dilakukan oleh Civic biasa untuk ujian sama.

Ini mengambil kira faktor bahawa Civic Type R mempunyai casis dan suspensi yang ditingkat taraf berbanding Civic biasa, dan tayar Michelin Pilot Sport 4 S yang lembut melekat.

Civic biasa juga mempunyai kelajuan lebih tinggi di tengah-tengah ujian – iaitu 68km/j berbanding 63km/j – tetapi kelajuan keluar lebih rendah iaitu 45km/j berbanding 48km/j.

Pemandu uji itu menerangkan bahawa Civic Type R mempunyai karakter ‘suam-suam’ walaupun penampilannya sporti. Dia juga mengulangi ujian itu beberapa kali dan prestasi kereta itu meningkat, berkemungkinan kerana cengkaman telah bertambah apabila tayar semakin panas.

Bercakap mengenai tayar juga, tekanan telah direndahkan pada gandar depan dan itu juga membantu kereta mengemudi di laluan ujian itu. Ia lebih mudah dijangka dan menunjukkan kurang understeer.

Walaupun dengan tayar lebih panas dan tekanan lebih rendah, km77 tidak dapat melakukan ujian itu pada kelajuan lebih tinggi.

Dalam ujian slalom pula, Civic Type R menyempurnakannya dalam masa 23.8 saat, agak bawah dalam senarai. Ia 0.6 saat lebih perlahan dari Audi RS3 Sportback, dan 0.1 saat di belakang BMW M340d xDrive Touring yang lebih berat.

Berkenaan Civic Type R yang mempunyai keputusan lebih rendah berbanding Civic biasa, kami rasa ia mungkin disebabkan faktor persekitaran seperti suhu udara, suhu permukaan jalan, dan keadaan jalan. Jika ujian untuk kedua-dua kereta dilakukan pada hari yang sama, pasti menarik.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved