fbpx

Gunther Werks Touring Turbo Edition Coupe ada spoiler ekor itik, 750 hp

Gunther Werks Touring Turbo Edition Coupe 01

GUNTHER Werks merupakan salah satu syarikat yang pakar dalam bidang restorasi Porsche. Apa yang anda lihat ini adalah hasil kerja terbaru syarikat dari California itu yang dikenali sebagai Touring Turbo Edition Coupe.

Seperti projek-projek yang pernah dihasilkan sebelum ini, jentera ini merupakan sebuah Porsche 911 daripada generasi 993. ‘Jantung’ asalnya telah dikeluarkan dan digantikan dengan ‘jantung’ 4.0-liter enam silinder yang dibina oleh Rothsport Racing.

Dengan bantuan daripada dua pengecas turbo, enjin tersebut mampu menghasilkan kuasa puncak sebanyak 750 hp. Semuanya disalurkan ke roda belakang menerusi transmisi manual enam kelajuan Getrag.

Dari segi penampilan, Touring Turbo Edition Coupe lebih menonjol berbanding jentera-jentera Gunther Werks yang lain dengan adanya spoiler jenis duck tail yang besar. Ia direka untuk mengoptimumkan aliran udara pada bahagian belakang di sekitar ruang enjin.

Kesemua panel badan Touring Turbo Edition Coupe diperbuat daripada gentian karbon dan ini mengurangkan berat badannya sebanyak 227 kg berbanding sewaktu ia keluar dari kilang. Ia juga menggunakan lampu LED pada bahagian hadapan dan belakang untuk penampilan yang lebih moden.

Ruang dalaman turut melalui proses transformasi menerusi penggunaan gentian karbon pada keseluruhan papan pemuka, serta set meter baharu yang merangkumi tachometer berwarna merah pada bahagian tengah.

Bukan itu sahaja, terdapat juga stereng three-spoke yang dibalut Alcantara, sepasang kerusi bucket gentian karbon dengan balutan Alcantara hitam, serta perincian berwarna oren pada stereng, papan pemuka, kerusi dan konsol tengah.

Harga tidak diumumkan namun seperti yang kita sedia maklum, kereta restomod seperti ini bukanlah murah. Entah-entah boleh beli sebuah rumah banglo.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved