fbpx

MINI JCW Bulldog Racing Edition tampil dengan rim OZ, suspensi KW V3

MINI JCW Bulldog Racing Edition 02

MINI akan memperkenalkan model generasi baharunya tidak lama lagi namun sebelum itu, syarikat itu telah memperkenalkan satu lagi edisi khas bagi model generasi sedia ada ini.

Dikenali sebagai Bulldog Racing Edition, model ini meraikan kejayaan sebuah pasukan lumba persendirian dari Nurburg, Jerman iaitu Bulldog Racing. Pasukan tersebut berjaya mendapat tempat kedua dalam cabaran 24 Hours Nurburgring tahun ini untuk kelas kereta produksi dengan enjin turbo 1,600 hingga 2,000 cc.

Model Bulldog Racing Edition ini menggunakan model John Cooper Works tiga pintu sebagai asas. Ia mendapat pelbagai pengubahsuaian termasuk penggunaan sistem suspensi KW V3 yang telah ditala khusus di litar Nurburgring untuk pengendalian yang lebih mantap.

Sayangnya, enjin 2.0-liter turbo yang digunakan masih kekal dengan 231 hp dan 320 Nm namun sekurang-kurangnya bunyi yang dihasilkan lebih sedap terima kasih kepada sistem ekzos baharu keluaran Remus.

Seperti versi standard, kuasa disalurkan ke roda hadapan menerusi transmisi automatik enam kelajuan. Bercakap tentang roda, model ini didatangkan dengan rim OZ HyperGT berukuran 17 inci yang dibalut tayar Pirello P Zero dalam saiz 205/45 R17.

Selain rim berkenaan, ciri yang menjadikan model ini berbeza dengan versi standard adalah logo pasukan Bulldog Racing pada bahagian bumbung, sisi dan tailgate.

Di dalam, kerusi belakang telah dikeluarkan dan digantikan dengan strut untuk pengurangan berat. Selain itu, anda juga akan menemui plak dengan nombor siri pengeluaran di bawah tuil brek tangan dan pada papan pemuka.

Jumlah pengeluaran tidak diberitahu namun menurut Alexander Schabbach, pengarah urusan Bulldog Racing, setiap unit boleh dikustomkan mengikut citarasa pelanggan.

“Model khas kami menunjukkan pengubahsuaian yang boleh dilakukan pada kereta ini. Kami juga berbesar hati kerana dapat menawarkan perkhidmatan ini kepada pelanggan dengan MINI dari generasi semasa mulai 2014 dan seterusnya”, katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved