fbpx

Lamborghini Lanzador mempunyai kuasa mencecah 1 megawatt, bakal muncul pada 2028

Lamborghini Lanzador 01

LAMBORGHINI mungkin terkenal dengan supercar berenjin V12 namun seperti kebanyakan pengeluar kenderaan yang lain, ia tidak dapat lari dari era elektrifikasi. Memperkenalkan model elektrik pertama dari Sant’Agata Bolognese – Lamborghini Lanzador.

Diperkenalkan di Monterey Car Week, Lanzador masih dalam peringkat konsep namun apa yang anda lihat ini boleh dikatakan hampir 100 peratus sama dengan versi produksi yang akan dikeluarkan pada 2028.

Ia bukan sebuah supercar yang rendah seperti Aventador tetapi sebuah grand tourer yang mempunyai jarak lega bumi yang tinggi dan konfigurasi tempat duduk 2+2.

Sebagai sebuah kereta konsep, perincian mengenai trenkuasa elektriknya masih belum didedahkan. Apa yang Lamborghini beritahu setakat ini adalah Lanzador dilengkapi dengan satu motor elektrik pada setiap gandar dan mempunyai kuasa puncak sebanyak 1 megawatt atau 1,341 hp.

Seperti Huracan Performante and Aventador SVJ, ia dilengkapi dengan sistem Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA) yang bertindak untuk mengawal komponen aerodinamik seperti splitter, bilah udara pada bahagian belakang dan diffuser.

Selain itu, terdapat juga sistem suspensi udara dan sistem kawalan stereng gandar belakang yang boleh dilaraskan secara automatik mengikut kondisi jalan raya atau mengikut setting yang ditetapkan oleh pemandu menerusi butang kawalan pada stereng.

Oleh kerana ia dilengkapi dengan sepasang motor elektrik, Lanzador secara automatik mempunyai sistem pengagihan tork yang berfungsi untuk mengira jumlah tork yang diperlukan untuk setiap gandar dan juga roda.

Dari segi penampilan, Lanzador sememangnya sebuah jentera Lamborghini yang tipikal dengan rekaan luaran yang berani dan menonjol. Sebahagian daripada elemen rekaannya diinspirasikan daripada model-model seperti Sesto Elemento, Murcielago dan Countach LPI 800-4.

Ruang dalamannya pula menampilkan konsep reka bentuk yang membuatkan pemandu terasa seperti juruterbang. Pemandu dan penumpang dipisahkan oleh papan pemuka berbentuk ‘Y’ dengan konsol tengah yang terapung, namun masing-masing mempunyai paparan digital sendiri.

Tidak ada skrin infohibur pada konsol tengah, sebaliknya terdapat butang dan suis futuristik yang boleh digunakan untuk mengawal fungsi-fungsi tertentu.

Ruang kabin Lanzador juga menggunakan material mesra alam seperti bulu biri-biri Merino pada papan pemuka, tempat duduk dan panel pintu, benang yang dikitar semula dari nylon dan plastik, gentian kitar semula pada tempat duduk dan karbon janaan semula.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved